Prototyping interaktiva miljöer i virtuell verklighet med Google kartong, enighet och Hotline Bling (TfCD) (8 / 9 steg)

Steg 8: Interaktion och ljud



Kartong kontroller + paketet, nämnde några steg sedan, ger ett enkelt sätt att säkerhetsloggar med headsetet, och är ett bra tillfälle att dyka in i koden och skapa några interaktivitet.

Vi kommer att skapa en svart sfär som, när man ser på det, ändrar storlek, börjar sända partiklar och ändrar färgen på ljuset som kommer från den baksida väggen. Vi kommer också använda två ljud, en tog prov från ett gratis lågt mullrande ljudet (bleknar togs bort) och ett prov loop från instrumental version av Hotline Blingför detta steg.

Att lägga till området

  • Skapa ett nytt material och tillämpa den på den baksida väggen ("Plane(4)" i rummet prefab) och avgöra vilka utsläpp styrka du hitta fungerar bra (ta någon ljus färg). Denna kommer fråga inte långt senare, som värdet ska anges programmässigt. Ange sedan utsläpp intensiteten till en grå med 0.70 intensitet.
  • Namn på Plane(4) till "bakvägg" (det namnet kommer att användas i koden).
  • Placera en sfär (GameObject > 3D objekt > sfär) mitt i den baksida väggen i skala 2,2,2.
  • Ge det ett nytt material med 0 mjukhet och en svart Albedo.


Lägga till ljud

  • Skapa en "Ljud" mapp i vyn bibliotek
  • Importera de nedladdade / valda ljud i denna mapp (hotline.ogg bifogas nedan)
  • Välj taket hålet i trappan
  • I granskaren, klicka på "Lägg till komponent" och skriv Audio källa.
  • Ange egenskapen AudioClip till importerade ljudet
  • Check "Loop" och "Spela vaken"
  • Som "Rumsliga Blend" 1, att göra det ett ljud med 3-dimensionell källa, taket hålet.
  • Ange "Max avstånd" någonstans runt 13.
  • Ställ in volymkurvan som illustreras.
  • Välj det svarta området, och tillämpa en ljudkälla med rumble buller som klipp.
  • Avmarkera "Loop" och "Spela på vaken" (vi vill inte ha kontinuerlig eller slumpmässiga mullrar, det kommer att utlösas i koden)
  • Lämna den rumsliga blandningen på 0.

Att lägga till partikel system

  • Skapa ett nytt material
  • I granskaren, ändra egenskapen skuggning (på toppen) från Standard till partiklar > tillsats (mjuka). Detta är en optisk effekt som piggar upp element inunder endast om det är ljusare än dessa element (liknar Photoshop blandningslägen).
  • Välj det svarta området och Lägg en "Partikel System" komponent.
  • Rotera klotet en sådan att sändaren är inriktad mot rummet.
  • Partikel System komponenten anger form > vinkel till 41 och i Renderer avsnitt set
    • Göra läge: Mesh
    • Mesh: sfär
    • Material: [Välj din partikel material]
    • Kastade skuggor: Off
    • Ta emot skuggor: off


Koden

Nu är det dags att lägga till några nya kod. Markera objektet "Spelaren" och dubbelklicka på skriptet "PlayerControl". Det kommer att öppna i MonoDevelop, en kod redaktör för enhet som är integrerad. För att kopiera koden, rekommenderar jag för att kopiera från den slutliga filen på Github, eftersom Instructables har lite problem med formatering.

Lägg till följande innan funktionen start ("void Start() {...}"), efter "privat CapsuleCollider playerCollider;"

privat GameObject bakvägg;
privat GameObject sfär;
privat AudioSource sphereSound;
privat färg desiredColor;

Lägg till följande i funktionen start:

cardboard.gaze.OnChange += CardboardFocusChanges; Utföra när fokus ändras
Bakvägg = GameObject.Find ("bakvägg"); definiera objektet bakvägg
sfär = GameObject.Find ("sfär"); definiera det svarta området
sphereSound = sfär. GetComponent (); definiera ljudspelaren sfärens
desiredColor = ny färg (0f, 0f, 0f); definiera start färg på bakvägg (svart)

Den första raden i det föregående blocket anropar funktionen "CardboardFocusChanges", men som inte har definierats ännu. Låt oss först gå på det. Placera följande nedan funktionen Start (så efter sin avslutande "}", innan funktionen FixedUpdate)

privata void CardboardFocusChanges (objekt avsändare) {
CardboardControlGaze blick = avsändare som CardboardControlGaze; Kartong kamera blick
om (blick. IsHeld() & & blickar. Objekt() == sfär) {
flyta redOrBlue = Random.value; för slumpmässiga värde
desiredColor = ny färg (redOrBlue, Random.value, 1 - redOrBlue); Ange önskad färg
}
}

Så nu behöver fyra saker hända:

  1. Animera färg och utsläpp av den baksida väggen till önskad färg
  2. Öka storleken på området när det ses
  3. Aktivera / avaktivera ljud
  4. Aktivera / avaktivera partikel system

Som dessa saker måste ske dynamiskt, de tre första animerade även, de sätts i en standardfunktion som kallas varje bildruta: uppdateringsfunktionen. I detta fall är det enligt följande:

void Update() {
om (backWall.GetComponent < Renderer > (). material.color! = desiredColor) {
backWall.GetComponent < Renderer > (). material.color = Color.Lerp(backWall.GetComponent<Renderer> ().material.color, desiredColor, Time.deltaTime); Animera väggfärg
DynamicGI.SetEmissive (backWall.GetComponent < renderer > (), (backWall.GetComponent). material.color * 1.5f); Animera vägg utsläpp
}
om (cardboard.gaze.IsHeld () & & (cardboard.gaze.Object) == sfär) {
sphere.transform.localScale = Vector3.Lerp (sphere.transform.localScale, nya Vector3 (4, 4, 4), Time.deltaTime); Animera sfär skala
Sphere. GetComponent < ParticleSystem > () .startColor = desiredColor; Ställ in partikel färg
Sphere. GetComponent < ParticleSystem > () .enableEmission = sant; Aktivera utsläpp
sphereSound.volume = Mathf.Lerp (sphereSound.volume, 1f, Time.deltaTime); blekna ljud på
IF(!sphereSound.isplaying) {
sphereSound.time = 0; återställa uppspelningen av ljud
sphereSound.Play(); spela upp ljud
}
} annat {
sphere.transform.localScale = Vector3.Lerp (sphere.transform.localScale, nya Vector3(2,2,2), Time.deltaTime); Animera skala tillbaka på förlorade blick
Sphere. GetComponent < ParticleSystem > () .enableEmission = false; Inaktivera partiklar
sphereSound.volume = Mathf.Lerp (sphereSound.volume, 0f, Time.deltaTime); fadeout
}
}

Se Steg
Relaterade Ämnen

DIY du virtuell verklighet Headset - Google kartong

Från Google I/O förtecknas Google kartong , jag vill alltid för att få en, på grund av det är ett lågt pris enhet känsla virtuell verklighet. Tyvärr drev misslyckas med att köpa en google kartong mig till vansinne. Så jag bestämde mig DIY en google k...

Virtuell verklighet Teleconferencing enhet med Google kartong

Virtuell verklighet Teleconferencing enhet med Google kartongSkapad av John Choi | 2015Detta projekt är en video teleconferencing enhet med två webbkameror för stereoscopic vision placerad ovanpå en 3-axlig motorized plattform, kontrolleras av en huv...

Virtuell verklighet Minecraft 1.8 med Google kartong

Välkommen till min första instructable. Jag har varit medlem av denna webbplats under en mycket lång tid nu och har velat börja skriva för en List men visste inte var jag ska börja. Efter att titta på min återkommande email från här jag såg minecraft...

3D-visningen och virtuell verklighet Headset som Oculus Rift och Google kartong, för Ipod Touch och liknande storlek smarta telefoner.

Låt oss göra en 3D-visningen och virtuell verklighet Headset för spel eller för att visa 3D sida vid sida bilder och 3D SBS videor med hjälp av en IPOD TOUCH eller en SMARTPHONE (med skärm storleken upp till 4 eller 4,5 inches).Detta kan också använd...

Förstärkt verklighet med Google annonser låda 2 använder Youcam 5 - hur man gör den coolaste saker

följer min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/educatetowin?feature=mheeHemsida: http://www.educatetube.comVärd: SipskiMed förstärkt verklighet från Youcam 5 programvara och kombinera den med Google annonser låda, du kan göra en riktigt cool AR...

Förstärkt verklighet med Unity3D, Vuforia, Zigfu och Kinect-kontrollen karaktär med din kropp

Mer Augmented Reality finns tutorials här:1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.Steg 1: Hämta allt nedan och följ instruktionerna i videonHämta # Unity3D (Hämta och installera den, om du inte har det redan) (*.exe-fil)Unity3D finns också att ladda ner...

Skapa din egen VR erfarenhet med DODOcase virtuell verklighet Viewer

The Google kartong och DODOcase virtuella verkligheten Viewer är snyggt, billigt sätt att uppleva verklighetstrogen virtuell verklighet med huvudet spårning navigering. Jag ville hitta några bra exempel på VR Apps och särskilt att skapa en anpassad V...

DIY virtuell verklighet Skateboard erfarenhet med Arduino och Google kartong

Detta är ett riktigt roligt och enkelt projekt som kan göras ungefär en timme. På botten av skateboard är en accelerometer/gyro med en Arduino ombord som överför kantiga rörelse i styrelsen via bluetooth till en liten virtuell verklighet spel jag gjo...

Virtuell verklighet Telepresence med Intel Edison (Intel IoT)

detta är ett projekt vi arbetat med på Intel IoT Roadshow 2016.Den Intel Edison compute chip är en ganska kraftfull styrelse med inbyggd WiFi och bluetooth-funktioner. Detta gör det perfekt för vissa något mer intensiv IoT program.Jag använde en goog...

Visa alla webb-innehåll som virtuell verklighet

Det finns har nyligen en hel del spänning runt virtuella verkligheten och det är allt för stora företag gillar Oculus Rift och indataenheter som hoppa rörelse, PrioVR, Sixense stammen, har designat nya och High Definition upplevelser. Och det blev än...

Blir Tony Stark: Mobil virtuell verklighet Setup med språng Motion

Hur många av er har velat använda händerna och leta naturligt utan att använda din mus, tangentbord och skärm? Tja, idag kommer jag visa dig hur du använder en telefon, hoppa rörelse, och Virtuell verklighet glasögon för att skapa din egen värld.Varf...

Stream PC stationär till telefon för virtuell verklighet (nu med huvudet spårning!)

Jag har älskat virtuell verklighet under lång tid. Även om du inte behöver en, jag slutligen fick jag tag på en 3D-skrivare, och kunde skriva ut ett VR headset.Tyvärr kommer detta inte med någon elektronik. Jag har använt min iPod Touch som dess skär...

Öka din verklighet med iTorch raspberry pi ficklampa projektorn

UPPDATERING: Den 3 maj - spela Minecraft på den nyare iTorch :)UPPDATERING: Ny iTorch 3D tryckta version! & & Äntligen lagt upp några filmer, hoppas du gillar dem. :)Inlägg av ITorch mediedelning.https://www.Facebook.com/Photo.php?v=29239404759309...

Multi-sensorisk virtuell verklighet erfarenhet

Med hjälp av Morton Heilig 1957 uppfinning, "Mord," som en källa för inspiration, har jag utvecklat en DIY virtuell verklighet plattform.Med möjlighet till 360 grader av utforskning, kan det tyckas märkligt att design runt en fast position, men...

Virtuell verklighet för Dummies - TfCD (teknik för Concept Design)

Den senaste tekniken gör det möjligt att uppleva en virtuell värld i 3D. Detta kan göras med en Oculus Rift men också med din egen smartphone, med en Google kartong. Normalt behöver du en hel del kunskap och vissa avancerade kunskaper i programmering...

Skulpturala maskiner för åtkomst till en virtuell verklighet

I detta Instructable jag kommer att dela en progression av steg som ledde till skapandet av ett semi funktionella skulpturer för visning virtuell verklighet, vars form är utformad för att ta på sig olika roller beroende på dess utförda storlek. I der...

FISTO™ - näve monterade virtuell verklighet tangentbord & mus

Använda ett tangentbord och mus för att navigera runt i virtuell verklighet är besvärligt på best. Fumla runt blint och knackar musen eller tangentbordet i MounatinDew drycker eller öppna Doritos väskor är ett konstant problem. Jag föredrar att använ...

Imprint ljud och radiovågor på din näthinna: förstärkt verklighet med perfekt anpassning

Med S.W.I.M. (sekventiell Imprinting vågmaskin) kan du se annars osynliga ljud vågor och radiosände vinkar, tryckt på din näthinna, på fotografiska medier eller glasögon/kamera.Detta beror på något jag samtalet Phenomenological eller fenomenal Augmen...

Hur man gör en virtuell verklighet 3D Tracking headset för under 10$

Från de senaste 5 åren, har de alltmer populära virtuell verklighet enheterna som Oculus Rift, Google kartong, Microsoft HoloLens, för närvarande dominerat konsumenten elektronik sektorn i sådan utsträckning att de mycket ofta ta tag i ett utrymme i...