Quiz-O-Tron 3000: Arduino frågesport tävlande lockout system (4 / 8 steg)
Steg 4: Varde ljus!
Innan vi kommer till detaljerna i hjärnan hos systemet måste jag nämna en förbättring som lades under projektets utveckling. Jag trodde först att systemet skulle lysa upp en av fyra lysdioder monterade på översiktskontrollen konsolen (MCC) att indikera den vinnande tävlande. Detta slog så småningom mig som lite tråkigt. Så upplevde projektet lite "funktionen krypa"; en term som är mycket vanligt i elektronik och programvara utveckling.
För att ge tävlande omedelbar feedback när du spelar spelet ville jag lägga till några blinkande lampor i de stora knapparna. Jag bestämde mig att montera varje knapp på en metallåda att utföra två saker. Först, det ger den stora knappen lite vikt. Och för det andra, det ger mig gott om plats att montera lysdioder och den relaterade kontrollkretsar.
Den första bilden visar en krets som blinkar 2 par lysdioder i en snabb alternerande mönster. Detta görs med hjälp av en av sanna "arbetshästar" av elektronik världen – 555 timer integrerad krets. Genom att denna krets 9 volt får du några milt tillfredsställande blinkande lampor. Jag monterade kretskort i rutan stora knappen och borrade 4 hål för att montera LED-lamporna runt den stora knappen.
Du kommer att märka i den första bilden är att hälften av kretskortet är oanvänd. Jag planerar att använda detta utrymme för en annan funktion som jag ville lägga till men inte har tid för att genomföra i den här versionen. Här är en ledtråd: lätt knappen innehåller en högtalare.
Den andra bilden visar Schematiskt diagram för blinkande LED kretsen.
Den tredje bilden visar knappen avslutade tävlande. Jag borrat fem hål i toppen av metall rutan. en för varje av de fyra lysdioderna monterad runt knappen och en centrerad under knappen. Kablarna som utvidga växeln lätt knappen var dirigerat i boxen via detta centrumhål. Observera att de 5mm lysdioder som jag använde är monterad inuti 3/16" rubber skyddshylsa. Jag borrade hål för att passa dessa kragarna och när de var installerade jag infogat har lysdioderna. Detta görs för ett snabbt och enkelt sätt att montera dem. Jag installerade också en genomföring i hålet under knappen lätt att skydda kablarna löper genom.
Den tillbaka fotot visar insidan av rutan stora knappen. Jag använde en Dremel roterande verktyg med ett skärande hjul till notch ut montering hålet för DB-9 kontakten på sidan av lådan. Detta möjliggör en kabel till att ansluta rutan frågesport-O-Tron 3000 översiktskontrollen konsolen. Kontakten har 2 kablarna från växeln lätt knappen och en annan 2 sladdar att bära likström till blinkande LED styrelsen för att aktivera lamporna. Varje stor knapp ruta har dessa samma 4 trådar som är anslutna till frågesport-O-Tron 3000 översiktskontrollen konsolen hjärnor (Arduino shield). Knappen lätt säkrades överst i rutan med industriell styrka kardborrband som var inre kretskort. Som ett sista steg för knappen la jag fyra gummifötter längst ned i rutan.