Quiz-O-Tron 3000: Arduino frågesport tävlande lockout system (3 / 8 steg)
Steg 3: Bygga hjärnor
Nu när jag haft fyra tävlande knapparna det var dags att skapa frågesport-O-Tron 3000 hjärnor. Detta skulle upptäcka den första knappen intryckt och låsa upp den andra under en lämplig tidsrymd. Det skulle också belysa en LED att ange vilken knapp trycktes först. Det finns ett antal elektroniska metoder som kan användas för att nå dessa mål. Jag beslutade att använda en Arduino eftersom jag redan arbetade med några andra Arduino projekt och hade delar lätt tillgängliga.
För er inte bekant med Arduino är det en mikrokontroller-baserade utvecklingsplattform och ett under av elektronik ålder som minskat den tid som krävs för att slutföra detta projekt. Mikrokontroller är relativt enkla datorer gränssnittet med andra elektroniska enheter (sensorer, switchar, motorer, ljus, etc.) och under programvarukontroll, kan interagera med den verkliga världen. Det finns många olika sorters microcontrollers runt idag och du hittar dem nästan överallt. Bilar, hemelektronik och hobby robotar, för att nämna några, är stora användare av mikrokontroller.
Arduino är en "öppen källkod" microcontroller utveckling hårdvaruplattform baserat på meddelandets Atmel mikrokontroller. De är mycket kraftfull, relativt billigt och gjort skapandet av Quiz-O-Tron 3000 lättare eftersom de flesta kritiska funktioner är utvecklat i programvara.
Den första bilden visar Arduino Uno, som från och med oktober 2010 är den senaste versionen av utvecklingsplattformen. På bilden kan du se den stora integrerade kretsen som är Atmel mikrokontroller chip. Omgivning som är en massa stöd kretsar utformad för snabb hårdvara och mjukvara prototyping. Detta ger oss möjlighet att snabbt lägga till anslutningar till externa elektroniska komponenter och överföra programvaran till mikrokontroller. Vi kan sedan anslutas till och styra andra enheter (som vår stora knappar och lysdioder).
Arduinoen samverkar med enheter som den har varit ansluten via ett antal inkommande och utgående stift. Ingående stiften kan känna av olika spänningar som kommer från sammankopplade hårdvara. Och utgångsstift kan skicka olika spänningar till sammankopplade maskinvara. Dessa indata- och spänningar är inom ett intervall från 0 till 5VDC.
Anslutning till mikrokontroller ingång och utgångsstift hanteras av svart jumper uttag längs kanterna på Arduino styrelsen. Du kan koppla in enskilda ledningarna i dessa kvinnliga huvuden eller skapa ett kretskort med manliga huvuden som kompis upp med kvinnliga rubriker på Arduino styrelsen. Elektroniken som du vill styra med Arduino kan byggas på denna parning kretskort. Detta skapar det som benämns i världens Arduino som en "sköld".
Den andra bilden visar den färdiga frågesport-O-Tron 3000 sköld som är redo att paras med en Arduino. Den tredje bilden visar vad skölden ser ut när parat med Arduino Uno. Information om de elektroniska funktionerna som implementerades på denna sköld kommer att följa.