Raspberry Pi Arcade spel Emulator i en Atari Lynx (7 / 9 steg)
Steg 7: Ansluta komponenterna - bifoga Pi till Lynx FPC
1.) nu måste vi ansluta befintliga Lynx kablage dvs knapparna, till Pi. Jag hittade detta förmodligen den mest komplicerade delen av projektet men det är eftersom min lödning färdigheter är medioker i bästa som du kan se bilden.
Först och främst ansluta GPIO menyfliksområdet kan Pi's GPIO, om du inte redan. Se till att det vita bandet är justerad till stift 1. Skär huvudet av den andra änden av bandet och dra enskilda trådar isär några inches ner till tillåta varje stift till skall lödas separat.
Sedan FPC kontakten till flexibel kabel på lodjur, försiktigt trycka låsning mekanismen till säkert att kabeln.
En herre som heter Richard Blackman, som har gjort ett liknande projekt till detta, gjorde fantastiska arbete räkna ut vilka stift på Lynx FPC gjorde vad. Länken till hans projekt är här och vi är särskilt intresserade av tabellen ovan.
I min retrogame.c mappning (programmet som berättar Pi vad knappen ska göra vad) jag har:-
{2, KEY_UP} / / upp
{3, KEY_DOWN} / / ner
{4, KEY_LEFT} / / vänster Joystick (4 stift)
{17, KEY_RIGHT} / / höger
{Den 27 KEY_LEFTCTRL} / / knappen 1
{22, KEY_LEFTALT} / / knappen 2
{10, KEY_X} / / knappen 3
{9, KEY_Z} / / knappen 4
{Den 11 KEY_SPACE} / / knappen 5
{5, KEY_ENTER} / / knappen 6
{6, KEY_1}, / / knappen Start P1
{13, KEY_5}, / / mynt/krediter P1-knappen
Så om du vill följa något i stort sett liknande du behöver löda dessa GPIO stift (numret i den första kolumnen) till relevanta Lynx FPC stift enligt definitionen i tabellen. Obs siffrorna i retrogame GPIO anger numret på grunddirektivet inte pin-kod så du kan behöva använda en mappningstabellen för att lyckas. En är över vilket är förhoppningsvis bra.
Till exempel jag lödda GPIO 2 från Pi till 12 stift på Lynx FPC, på knappen upp av lodjur till GPIO pin retrogame förväntar sig att ange "upp", och så vidare.