RGB 8x8x8 LED Cube (4 / 9 steg)
Steg 4: Programvara / kod
Ursprungligen jag började skriva koden i Arduino IDE att kontrollera kuben men hade svårigheter där ibland kuben skulle bara sluta arbeta tills du återställa den. Efter en lång period av felsökning bestämde jag mig att byta till fantastiska Kevin Darrah kod. Hans hela webbsidan var en enorm resurs längs hela denna process som jag nämnde tidigare. Jag tror inte det är lämpligt att åter efter hans kod här så jag föreslår att du följer länken till hans hemsida och rulla ned till kodavsnittet. Jag använder Arduino kod rev 12.
Jag kommer gå in hur jag programmerade Atmega328p chip ändå. Först av öppna Arduino IDE (förutsatt att du har redan hämtat det). Vi kommer att följa den Arduino guide för bränning en bootloader och lägga upp på en skärbräda. Vi kommer att använda arduino styrelsen som en ISP programmerare. Först i Arduino IDE öppna upp exemplet ArduinoISP och ladda upp den till din Arduino.
Sedan, efter i diagrammet under krok:
- Arduino stift 11 till atmega stift 17
- Arduino stift 12 till atmega stift 18
- Arduino stift 13 till atmega stift 19
- Ansluta ström och GND linjer
- Ansluta Reset och lägga en 10 k ohm motstånd till Vcc
- Lägg till kristall oscillator och 22pF kondensatorer atmega sida.
Därefter kommer du gå till verktyg och välj Arduino Duemilanove från Verktyg > styrelsen menyn. Också ändra programmeraren till Verktyg > programmerare > Arduino som ISP. Du är nu inställd att bränna bootloader. Gå till Verktyg > bränna Bootloader. När de är färdiga gå vidare och ta bort kablarna från bakbord.
Nästa kommer att vi programmera den nya atmega328p med kub koden. Det enklaste sättet att göra detta är att ta ett par pincett och dra försiktigt mikrokontroller från Arduino du bara brukade bränna bootloader (inte får dessa marker blandas ihop nu) och swap i nya mikrokontroller i den Arduino IC uttaget. Dessa två atmega328p marker bör vara identiska nu utom vad är programmerad på dem (de båda har samma bootloader men). Öppna cube koden och ladda upp den till Arduino som vanligt. Sedan försiktigt lyfta ut igen (Undvik bockning pins som möjligt) och byta den ursprungliga tillbaka i. Du har nu en fullt programmerade microcontrller med kub koden på den. När du placerar den i den krets som vi kommer att bygga senare blir det att köra.
Det finns många andra sätt att programmera mikrokontroller men detta är den enda metoden som jag visar här. Känn dig fri att använda oavsett vilken metod du är mest bekväm med.