RIPCUT serie (6 / 12 steg)
Steg 6: Designprocessen
Som med LAMELLERNA skärmen, började denna undersökning med några tester av ånga böjning av skivad lövträd, men till skillnad från mer konservativa skärmen, denna pjäs försökt att tänja på gränserna för böjning och vridning med linjär medlemmar. En studie modell producerades också från tunnare basswood strandar till få en övergripande förståelse av formuläret/estetiska. Detta var till hjälp vid utvärdering av densitet och övergripande sammansättning, symmetri, etc. Inledande tester med det faktiska materialet gav en uppfattning om mängden böjning och vridning som kan hända med delar av denna storlek (lampklapp⅜ "x ½"). Därifrån får den parametriska digital modellen för justering av # lister (avstånd), djup, bredd, högar, grad av vrida, och mängden förskjutning eller översättning av "slats". Bästa dom användes om att begränsa hur mycket böjning och vridning bitar kan ta på, fast det var svårt att fullständigt samordna detta från rib-till-rib över hela lampan. Det är där digital design faller kort och intuition/erfarenhet tar över. När dessa beslut fattades, utvanns rib ringarna som DXF filer för laserskärning. Dessutom ett stöd armatur eller fixtur designades och skär för att tillfälligt hålla ringarna på plats när delarna fästes.