Roboten Bartender - Arduino baserat (1 / 12 steg)
Steg 1: Förklaring av Design
Under regelbunden drift, kommer att en användare välja en drink från en tryckt meny, och ange motsvarande nummer med hjälp av knappsatsen. Arduinoen kommer flip reläer, slå på pumpar för en viss tid att dosera rätt mängd sprit drink recept. Denna metod kräver inte användaren att bläddra ner genom en lång lista av drycker, och istället låter dem Visa val på en gång. Också, som ett alternativ, kan en isolerad bricka användas för flaskorna i is som jag har gjort. Hur och varför jag gjorde detta beskrivs i mekaniska steg.
För närvarande är den första prototypen bara doserar sprit, inte blandare. Du kan ändra detta genom att ändra koden lite och upphakning av pumpar till blandare, men pumparna är inte mycket snabb så hälla kan ta en liten stund. Designen är utbyggbart och lätt modifierade så extra ingredienser kan läggas till om du väljer.
Resonemanget bakom designen
Metoder för att inkludera använder kugghjulspumpar, Peristaltiska pumpar (dosering), gravitation utfodras dispensering med magnetventiler, trycksatt dispensering med magnetventiler, dispensering inkrementell belopp, och mer. För min första design använder jag Peristaltiska pumpar. Peristaltiska pumpar är exakt, men långsamt. För- och nackdelar av metoder, och varför jag inte valde dem är listade nedan:
Pumpar kugghjuls - kan dosera vätskor ganska snabbt, men brist på noggrannhet och gör att vätskan att rinna tillbaka in i flaskan. Den senare kan korrigeras med hjälp av en magnetventil, men detta blir dyrare och fortfarande lämnar noggrannhet problemet olöst.
Gravity Fed - att hitta magnetventiler som kan öppnas med bara trycket från allvar ensam kan vara svårt (de flesta behöver ett betydande tryck öppna). Det stora problemet är att flödet ändras som vätskenivån i flaska ändras, vilket resulterar i inkonsekvent häller. Jag antar bartenders göra små justeringar som en flaska blir tom. (Deras snabba häller inte åtgärda problemet).
Trycksatt flaskor - tryckförvaring flaskorna kräver vanligen en CO2 tank som är kostsamma och måste fyllas på. Det lägger också till den övergripande storleken och kostnaden för bartendern. Denna metod kräver noggrann flödesmätare för varje ingrediens. Det är bra för större, professionella modeller, men är inte i linje med låg kostnad syftet med detta projekt. (Version 2 av roboten bartender kommer att använda denna metod för blandare med hjälp av en vakuumpump i stället för CO2 tanken, men använder inte direkt feedback för att mäta).
Exempel: Áibar
Tillkommande belopp - kräver ofta linjär eller roterande rörelse och kommer vanligtvis endast tillåta en ingrediens som ska hällas i taget. Alla andra metoder kan flera ingredienser som ska hällas i taget. Det tar också en avsevärd tid att avstå från en dos, och tillåter endast för multipler av den lägsta dosen (dvs. multipler av 1/2 oz).
Exempel: Inebriator och B.A.R.Tender
Peristaltiska pumpar - kunna avstå från exakta mängden vätskor, samtidigt som vätskan för att flöda tillbaka in i flaskan utan användning av en magnetventil. Dessa också självsugande. Nackdelen är att de är långsamma. För tillämpningsområdet för detta projekt, men fann jag att detta alternativ passar bäst. Även om långsam, gör det fortfarande de flesta drycker med en hastighet jämförbara med eller bättre än den genomsnittliga personen hemma kommer.
Jag skulle vilja betona att det finns många bra robotic bartenders med hjälp av dessa mönster, inklusive de som har jag visat ovan. Jag menar inte att sätta dem. De passar bara inte inom ramen för min design kriterier.