Rubiks kuben Solver (6 / 7 steg)
Steg 6: Ansluta den all - seriell kommunikation
När algoritmen i skissen Arduino och python GUI var redo, behövde jag något något som skulle använda tillståndet kuben samlas in från GUI och överföra den till Arduino skiss. När skissen tar emot data, kan det sätta kub staten genom algoritmer och fysiskt lösa kuben.
För att göra det, använde jag ett bibliotek som kallas Pyserial, som hjälper min python skript kommunicera med Arduino via ett seriellt gränssnitt.
Detta är i grunden hur jag kodade den seriell kommunikation:
1. efter kub färgerna var in i det grafiska Gränssnittet i Send_Cube_State.py, konverterade jag data till en sträng
2. används ett "handslag", som i detta fall Arduino berättar datorn det är redo, då datorn överför data till roboten.
3. Arduino konverterar strängen emot i tecken, som tilldelas till matriser i skissen.
4. nu när kuben färgerna har framgångsrikt överförts från datorn till Arduino, kub färgerna kan sättas genom algoritmer och lösa Rubiks kub.