Scratch 4 Arduino och Cybot kontroll (Rover grunder) (3 / 4 steg)
Steg 3: Scratch Programming grundläggande rörelse
Jag har skapat en specifik Instructable som täcker utformning och funktion av det navigering gränssnitt som används i programmet SCRATCH. Du hittar den på:
Det första att få sorterade vad beträffar programplaneringen är att få flytta framåt och bakåt - eftersom varje motor styrs indigently det måste finnas ett kommando för dem för varje rörelse båda motorerna. till exempel för framåt måste Arduino ha digitial stift 10 och 12 på.
Observera det viktigt att ha alla andra stift avstängd. Det bästa sättet att göra detta är att ställa in alla stift till off och sedan aktivera stiften krävs för en viss riktning. Om du tittar på bilden för S4A koden visas som jag har tagit ett block för varje riktning med hjälp av piltangenterna på tangentbordet och en extra block med hjälp av mellanslagstangenten för att stoppa all verksamhet.
Jag har inkluderat en länk till Scratch koden också (för detta program finns det ingen ytterligare variabler krävs)
Vrida vänster eller höger
Det finns två möjligheter för svarvning i endera riktningen. Först är att ha en motor på och en från så med vänster och höger motor utanför cybot blir rätt och vice verse - men om du har laminatgolv detta kommer att markera dem, det blir också en långsam sväng.
Ett snabbare sätt är att alternativa motorer vilket innebär att både bidra till vänden.
Tangentbordet kontroll:
Obs när du hämtar Scratch filerna kan du få ett felmeddelande om detta kommer att vara eftersom du datorn försöker öppna den - du måste spara filen (säger till ditt skrivbord topp) och sedan öppna Scratch 4 Adruino och sedan öppna den nedladdade filen