Skapa en karaktär med hjälp av Pathfinder Roleplaying System (2 / 9 steg)
Steg 2: Besluta om en klass
A. Välj din karaktär klass och registrera det på raden märkt "Character nivå" på översta framsidan av din karaktär ark. Varje tecken har en klass, som är en uppsättning förmågor och attribut som tillåter karaktär för att utföra en specifik roll. Kontrollera med din GM (game master, också vanligen kallad DM eller Dungeon Master) att se vilka klasser du kan välja. Om i tvivel, välja en av de 12 huvudklasserna, som är: barbar, Bard, präst, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, trollkarl och guiden. Beskrivningar av vad dessa klasser finns på webbplatsen d20pfsrd.
Obs: "Besluta på ett klass" steg ofta hänvisar till en "tabell". Detta är tabellen på klassens hemsida kallas "tabell: (klass)," där (klass) är namnet på din klass. De enda nummer du behöver kopiera från den här tabellen finns i den första raden, kallas "Nivå 1".
B. en gång du har valt din klass, besöka den klassen sida på webbplatsen d20pfsrd och kopiera något i kolumnen "Special" i avsnittet "Särskilda förmågor" på baksidan av din karaktär blad. Var noga med att läsa allt som skrivs om dessa förmågor (det finns länkar i tabellen att deras beskrivningar).
C. kopia posten för "Vapen & Armor färdigheter" från under bordet för att din karaktär blad under "Särskilda förmågor" på baksidan. Dessa poster berätta vilka typer av rustningar och vapen din karaktär är bekant med. Om du vill använda vapen eller rustningar som du inte är väl förtrogen med, tar du någon form av straff som gör artikeln svårare för att använda.
D. hitta "Klass färdigheter" notering på klassens hemsida och sätta en bock i varje kryssrutan bredvid motsvarande skill namn i tabellen "Skills" på framsidan höger i kalkylbladet karaktär. Färdigheter kan din karaktär att utföra olika åtgärder och klass färdigheter representerar de trösklar som din karaktär lär sig lättast.
E. Kopiera posten för "LED Per spelstyrka" från direkt ovanför tabellen till höger om "Färdigheter" tabell på karaktär bladet. Det finns inte en särskild plats för denna information, så Fyll i det i marginalen. Posten kommer att vara i formatet "# + Int modifier," där "#" är några positiva heltal. Detta uttryck representerar hur mycket dina kunskaper kan förbättra genom att varje gång din karaktär får tillräckligt med erfarenhet till nivå upp. Int-modifieraren kommer att diskuteras i steg 4.
F. kopia på posten för "Slå dö" ovanför tabellen att ovanför rutan "HP (träffpoäng)" på översta framsidan av din karaktär ark. Det finns inte en särskild plats för denna information, så Fyll i det överallt där du kan hitta rum nära rutan HP. Din HD (slå Die) är den dör du rulla varje nivå för att få mer hk (träff poäng), som är ett mått på hälsa, vitalitet och hållbarhet
G. kopia posten för "BAB" i tabellen för att "Base Attack Bonus" ruta på framsidan kvar mitt för det karaktär. Också ange detta antal i rutorna "Base Attack Bonus" finns i avsnitten "CMB" och "CMD". Din BAB är ett tal som representerar hur exakt din karaktär kan göra attacker mot fiender.
H. kopiera transaktioner för "Fort spara", "Ref spara," och "Sparar" i tabellen för att "Spara kastar" avsnittet på främre mitten av kalkylbladet karaktär. Dessa nummer skall anges i kolumnen märkt "Base spara" och i raden ("Fort spara" under "Mod", "Ref spara" under "Reflex") och "Sparar" under vilja. Ibland kommer att risker eller trollformler rösterna på dig kräva en "spara kasta" att motstå deras skadliga effekter. En mod spara görs att motstå några fysiska hazard, som gift eller sjukdom. En Reflex spara görs att undvika något, som faller i en grop eller att undvika en boll av eld. En Will Save görs att motstå mentala effekter, till exempel tankekontroll.
I. hittar posten för "Start rikedom" ovanför tabellen, bestämma din start guld och skriva ner det "Pengar" under avsnittet "GP" på det baksida nederst vänstra för det karaktär. Posten kommer att berätta att rulla ett visst antal tärningar, som du sedan totalt och multiplicera med flera. Resultatet är mängden gp (guldmynt) din karaktär börjar med. Pengar i Pathfinder finns som cp (koppar lappar), sp (silver bitar), gp (guldmynt) och pp (platina lappar). Varje valör är värt 10 i föregående valören. Till exempel 1 pp = 10 gp = 100 sp = 1000 cp.
J. besluta om du hellre vill ha 1 extra hit punkt eller punkt 1 extra skicklighet. På varje nivå får du göra detta val mellan extra överlevnadsförmåga eller extra mångsidighet. Om du väljer den hit punkten, sätta "+ 1" nära inmatningen "Slå dö" från Steg F. Om du väljer färdighet punkt, sätta en "+ 1" nära inmatningen "LED Per nivå" från Steg E.