Skapa en karaktär med hjälp av Pathfinder Roleplaying System (4 / 9 steg)
Steg 4: Bestämma förmåga poäng
Varje karaktär har sex förmåga noter som avgör fysiska och psykiska färdigheter. En förmåga poäng av 10 representerar färdigheter på en genomsnittlig person. Styrka (Str) representerar den fysiska styrkan hos din karaktär. Fingerfärdighet (Dex) representerar hur vig och akrobatiska din karaktär är. Konstitutionen (Con) representerar hur resistenta din karaktär är till skada. Intelligens (Int) representerar din karaktärs förmåga att tänka logiskt och minnas information. Visdom (Wis) representerar din karaktär erfarenhet och intuition. Karisma (Cha) representerar din karaktärs förtroende och social kompetens (och även ditt utseende enligt vissa GMs).
Varje förmåga poäng har en "förmåga Modifier" associerade med den. Detta nummer kommer att läggas till tärna rullar när du spelar spelet. För att beräkna en förmåga poäng modifier, först subtrahera 10 från förmåga poäng, och sedan dividera med två och avrunda nedåt. Om S = förmåga poäng och M = förmåga modifier, formeln skulle vara: M = golvet ((S-10) / 2).
A. Check med din GM om hur han/hon vill du skapa din förmåga poäng, därefter generera sex av dem. Den vanligaste metoden innebär rullande tärningarna. Du rulla 4d 6, ignorera dör med lägsta resultatet och Lägg upp summan av de andra tre. Detta är en förmåga poäng. Den andra gemensamma metoden som kallas "Punkt köpa systemet." Du kan läsa mer om att generera förmåga noter i avsnittet "skapa förmåga poäng" på sidan "Förmåga Scores" på d20pfsrd.
B. tilldela din sex förmåga noter till någon av din karaktärs sex förmågor (varje poäng kan endast användas en gång) och spela in dem i kolumnen "Förmåga Score" på främre övre vänster för det tecken, sedan tillämpa några justeringar på grund av ras (inspelad i steg 3.D). När du tilldelar noter, vara säker på check med din GM om vilka förmågor som är viktiga för din klass. Det är oftast en bra idé att sätta högre betyg i dessa förmågor.
C. beräkna din förmåga modifierare för varje förmåga poäng och spela in dem i kolumnen "Förmåga Modifier" direkt till höger om kolumnen "Förmåga poäng" används i det föregående steget. Om du har problem med hjälp av formeln, här är en prov över förmåga poäng och deras motsvarande modifier: 2-3 = - 4, 4-5 = - 3, 6-7 = - 2, 8-9 = - 1, 10-11 = 0, 12-13 = + 1, 14-15 = + 2, 16-17 = + 3, 18-19 = + 4, 20-21 = + 5, 22-23 = + 6.
D. Ange din förmåga modifierare i kolumnen "Förmåga Mod." i tabellen "Färdigheter". Varje färdighet har en tillhörande förmåga, som finns mellan kolumnerna "Total Bonus" och "Förmåga Mod.".
E. retur din Dex Mod i följande platser på framsidan av din karaktär blad: "Initiativ," "AC (Armor klass)," "Reflex" och "Cmd" Alla dessa delar har en låda märkt "Dex Mod." eller en kolumn som heter "Förmåga Modifier."
F. retur din Str Mod i följande platser på framsidan av din karaktär blad: "CMB" och "CMD". Alla dessa delar har en låda märkt "Styrka Modifier."
G. Ange din Con Mod på följande plats på framsidan av din karaktär blad: "Fortitude." Ange det i kolumnen märkt "Förmåga Modifier."
H. Ange din Wis Mod på följande plats på framsidan av din karaktär blad: "Kommer." Ange det i kolumnen märkt "Förmåga Modifier."
I. avgöra din karaktärs bärförmåga och spela in den i rutorna direkt ovanför avsnittet "Pengar" på baksidan av din karaktär blad. Lastkapacitet avgör hur mycket vikt din karaktär kan bära utan att inte kunna röra sig fritt. Titta i tabellen "Kapacitet" på sidan "kapacitet" och hitta den rad som motsvarar din styrka förmåga poäng (inte modifierare). Post din "ljus last", "Medium last" och "Tung last" i de relevanta rutorna. Ange din "tung last" i rutan "lyft över huvudet", ange två gånger din "tung last" i rutan "Lyfta från marken" och ange fem gånger din "tung last" i rutan "Drag eller tryck".
J. avgöra din karaktärs HP (träff poäng). Första nivån tecken börjar med träffpoäng baserade på högsta möjliga rulle av deras träff dö. Med andra ord, om din träff dö är en d6, rulla du automatiskt en 6. Din hk är lika med din träff dö plus din konstitution modifierare. Också lägga till en till din HP om du väljer + 1 HP i steg 2.J.