Skapa en karaktär med hjälp av Pathfinder Roleplaying System (7 / 9 steg)
Steg 7: Avsluta fylla i Detaljer
A. Välj en feat. Bedrifter kan du förbättra specifika aspekter av din karaktär. Varje tecken blir en bedrift på första nivån. Om du är en människa (se steg 3.A), får du en extra bedrift på första nivån. Vissa klasser får en extra bedrift på första nivån. Se kolumnen "Special" i din klass tabell att kontrollera för bedrifter. Du måste ha "Nödvändig" av en bedrift för att ta den. Spela in dina bedrifter i avsnittet "Bedrifter" på baksidan av din karaktär blad. Bedrifter finns på sidan "bedrifter".
B. Välj drag. Kontrollera med din GM att ta reda på hur många drag som du får välja. Normalt är två. Drag är inte ganska lika kraftfulla som bedrifter, men Lägg smak samt förbättra din karaktär. De olika sorterna av egenskaper är: "Combat", "Tro", "Magi", "Social", "ras," "Regional", "Religion," "Utrustning" och "Kampanj." Du man inte välja fler än ett drag från varje kategori utan GM tillstånd.
C. totalt din "AC" (Armor klass). I avsnittet "AC" på framsidan överst till vänster för det tecken, börjar på 10, addera siffrorna i rutan "Armor Bonus", rutan "Dragit Bonus", rutan "Dex Modifier", rutan "Storlek Modifier", rutan "Naturliga rustning", "Deformationen Modifier" rutan och rutan "Div. Modifier" och registrera det totala antalet i rutan "Total". AC bestämmer hur svårt det är för en fiende att slå dig med ett vapen.
Obs: Om du bär rustning, du kan vara begränsad i hur mycket din fingerfärdighet kan hjälpa din AC. Du bör ha spelat in din rustning "maximal Dex Bonus" i kolumnen "Egenskaper" i tabellen "AC objekt" på ryggen upp för det karaktär. Om din fingerfärdighet modifier är högre än detta antal, sedan spela in din rustning Max Dex i rutan "Dex Modifier" för din AC istället. Om din rustning Max Dex är högre än din fingerfärdighet Modifier, spela in din fingerfärdighet modifierare i rutan som vanligt.
D. hitta din "Touch AC". Din touch AC är din "AC" minus rutan "Armor Bonus", "Shield Bonus" rutan och rutan "Naturliga rustning". Touch AC används när en attack har bara röra din karaktär, såsom med el, och så armor inte hjälper dig undvika skada.
E. hitta din "Flat-Footed AC". Din handfallen AC är din "AC" minus "Dex Modifier" rutan. Handfallen AC används när din karaktär är överraskad och så går inte att reagera genom att försöka undvika en attack.
Obs: Din Flat-Footed AC kan aldrig vara högre än din normala AC. Om din fingerfärdighet modifier är negativt, kommer att din Flat-Footed AC vara samma som din normala AC.
F. totalt din "spara kastar". I avsnittet "Spara kastar" på framsidan till vänster i kalkylbladet karaktär, för din "mod", "Reflex" och "Kommer att" spara kast, addera siffrorna i motsvarande "Base spara" ruta, "Förmåga Modifier" rutan, "Magic Modifier" rutan, "Misc Modifier" låda och "Tillfälliga Modifier" rutan och spela in summan i rutan motsvarande "Total".
G. totalt din "CMB" (bekämpa manöver Bonus). I avsnittet "CMB" på framsidan vänster för det tecken, lägga till rutan "Base Attack Bonus", "Styrka Modifier" rutan och rutan "Storlek Modifier" och spela in summan i rutan "Total". Din karaktärs CMB representerar hur duktiga din karaktär är på särskilda combat manövrar som brottas eller snubbla en motståndare.
H. totalt din "CMD" (bekämpa manöver försvar). I avsnittet "CMD" på framsidan kvar för det tecken, börja på 10 och lägga till rutan "Base Attack Bonus", rutan "Styrka Modifier", "Fingerfärdighet Modifier" rutan och rutan "Storlek Modifier" och spela in summan i rutan "Total". Din karaktärs CMB representerar hur duktiga din karaktär är på särskilda combat manövrar som brottas eller snubbla en motståndare.
I. beräkna din attack bonusar med dina vapen. För närstridsvapen är bonusen"Attack" din "Base Attack Bonus" plus din styrka modifierare. Varierade vapen är bonusen"Attack" din "Base Attack Bonus" plus din fingerfärdighet modifierare. Bonusen attack förbättrar dina chanser att träffa ditt mål.
J. beräkna din skada med varje vapen. För närstridsvapen, lägger du till din styrka modifier tärningarna redan angett i rutan "Skada". Två-handed vapen lägga till en och en halv gånger din styrka modifierare (avrundat nedåt) till skada tärningarna. Kastas varierade vapen också lägga till din styrka modifierare till die roll.
K. om du bär medellång eller tunga rustningar, registrera din reducerade rörelsehastighet i rutan "Med Armor" på övre framsida rätt karaktär bladet. Medeltunga och tunga rustningar begränsa din karaktärs rörlighet och minska din karaktär rörelsehastighet (med undantag av dvärgar, som har en speciell ras drag).
L. Om du är klädd i rustning och/eller en sköld, gälla alla färdigheter som har styrka eller fingerfärdighet som deras associerade förmåga modifier summan av rustningen och shield "Armor kontrollera påföljder". "Armor kontrollera straffet" är ett negativt tal. Lägg till kolumnen "Div. Mod." för alla relevanta färdigheter och ändra skicklighet summorna därefter.
M. bestämma språk. Din karaktär börjar att känna de språk nämns som "Start språk" på din karaktärs ras sida. Det finns också en lista över "Bonus språk" tillgänglig för din karaktär. Om din intelligens modifier är positivt, får du ett antal "Bonus språk" från denna lista lika till din intelligens modifierare. Spela in dina "Start språk" och "Bonus språk" i avsnittet "Språk" främre nere till höger för det karaktär.
N. om din karaktär kan kasta trollformler på första nivån, fylla i avsnittet "Trollformler" på baksidan överst till höger för det karaktär. Detta gäller Bards, präster, Druid, Sorcerers och guider. Präster och guider ska inte fylla i kolumnen "Besvärjelser kända". "Spell spara DC" för varje spell nivå är lika med 10 plus spell nivån plus klassens gjutning modifierare (int för guider, wis för präster och druids, cha för bards och trollkarlar). Bonus trollformler baseras på din klass gjutning förmåga poäng, och finns med tabellen "Förmåga modifierare och Bonus trollformler" på sidan "Förmåga poäng".
O. Finish fylla i din karaktärs viktig information om främre överst i kalkylbladet karaktär. Besluta om din karaktär "justering," "Gudom," "Hemland", "Kön", "Hår," och "Ögon" och fyll i motsvarande linjer.
Obs: vissa klasser som Paladin har restriktioner för vilken anpassning som de kan vara. Dessa begränsningar finns under "Justering" på klassens hemsida. Se den "justering" sida för en kort översikt över systemets justering. Också vara medveten om att din justering är mer av en allmän riktlinje, och faktiskt vissa GMs fullständigt avskyr justering systemet.
P. post XP (erfarenhetspoäng) behövs för nivå 2 i rutan "Nästa nivå" tillbaka längst ner på din karaktär blad och post "0" i "Erfarenhetspoäng" låda. Kontrollera med din GM att ta reda på hur han/hon gör erfarenhet. Vissa GMs ens använda inte den erfarenhet systemet, och kommer helt enkelt att berätta när du kommer till nästa nivå. Om din använder XP, ta reda på om de använder den "Långsamma", "Medium" eller "Snabbt" progression på "karaktär avancemang och nivå-beroende bonusar" bord på sidan "Karaktär avancemang". Typiskt, XP kommer att delas ut i slutet av en spelsession. Att besegra monster, inaktivera fällor, medla ett fredfördrag och utmärkt rollspel kan alla tjäna XP.