Skapa en Robotics simulator med bearbetning (4 / 7 steg)
Steg 4: Importera geometri
Om du bygger Wall-E, en kub är inte en bra representation av din robot. Som tur är kan importera olika 3D-filer inklusive .obj-filer. För nästa Hämta steg delarna jag beredd:
https://www.Dropbox.com/s/ymn59u6qw7zbjyi/robot%20parts.zip?dl=1
Skapa en ny mapp i riktning mot din skiss filen och namnge det "data". Packa upp 5 obj-filerna till mappen. Vi kan nu importera objekten till vår skiss genom att skapa en PShape för varje av dem och använda loadShape("file") för att tilldela obj-filen. Ersätta lådan med shape(base) och bearbetning kommer att dra geometri. Beroende på vilka enheter måste vi scale(factor) objektet för att bättre passa skärmen. Jag har också använt kommandot Översätt för att placera den lägre delen på skärmen eftersom roboten skulle annars excentriskt senare.
PShape bas, axel, upArm, loArm, slutet;
float rotX, rotY;
void setup() {
storlek (1200, 800, OPENGL);
bas = loadShape("r5.obj");
Axel = loadShape("r1.obj");
upArm = loadShape("r2.obj");
loArm = loadShape("r3.obj");
slut = loadShape("r4.obj");
}
void draw() {
Background(32);
Smooth();
Lights();
noStroke();
translate(width/2,height/2);
Scale(-4);
translate(0,-40,0);
rotateX(rotX);
rotateY(-rotY);
Shape(base);
}
void mouseDragged() {
rotY-= (mouseX - pmouseX) * 0,01;
rotX-= (mouseY - pmouseY) * 0,01;
}