Skapa en Robotics simulator med bearbetning (2 / 7 steg)
Steg 2: Gör det 3D
Förvandlas torget till en ruta kräver några förändringar. Vi måste ändra till en 3D-renderaren genom att lägga till OPENGL till funktionen storlek. Box(size) skapar en lika ensidig kub på beskärningen (längst upp till vänster). Funktionen Översätt (x, y, z) kan användas för att flytta den från hörnet. Rotationen sker med hjälp av rotateX(angle), rotateY(angle) och rotateZ(angle). bredd och höjd hänvisar till de värden vi lagt till funktionen storlek, översätta (bredd/2, höjd/2) alltid gör kuben visas på center. Om du vill aktivera anti aliasing måste vi anropar funktionen smooth(). Detta kommer inte att fungera utan att lägga till background(color), som blir kallade varje cykel för att skriva över skärmen. Lights() tänds lamporna och lägga till nyanser i kuben.
void setup() {
storlek (1200, 800, OPENGL);
}
void draw() {
Background(32);
Smooth();
Lights();
Fill(#FF9F03);
noStroke();
Översätt (bredd/2, höjd/2);
rotateX(-0.5);
rotateY(0.5);
Box(300);
}