Skrapa med Arduino (1 / 5 steg)
Steg 1: Förbereda marken
Efter en tid behandlingen hittade vi att givarkort kommunikation sker via RS-232 vid en hastighet av 38400 baud. Det är bra, eftersom Arduino redan en seriell Port vilket innebär mindre kretsar att genomföra.
Protokollet mellan grunden och givarkort utgör en ping pong mekanism. Först skrapa ansökan skicka en en databyte till styrelsen sedan styrelsen svarar med sensordata. Trevligt.
Paketbegäran är helt enkelt en byte med värdet 0x01, medan sensordata består av 9 övre byte / låg byte par (dvs 18 byte) fördelade i tid av en 400us intervall.
Den höga byten / låg byte par innehåller en 4 bitars kanal-ID och en 10 bitars värde. Detta är bra, eftersom om passar bra med Arduino ADCs upplösning.
För Scratch styrelsen Release 1 firmware och Scratch utgåva 1.1 och senare ges mappningen mellan kanal-ID och sensor typ nedan:
Kanal / Sensor
0 / motstånd D
1 / motstånd C
2 / motstånd B
3 / knappen
4 / motstånd A
5 / lampa
6 / ljud
7 / slider
8-14 / inte används
15 / firmware ID (0x04)
Från 16 möjliga kanaler har vi 7 analoga, 1 diskreta (på/av), 1 dummy (firmware-id) och 7 reservdelar (används inte nu, kanske i en framtida version).