Skulpterade förfarandemässigt genereras hyllor (1 / 7 steg)
Steg 1: modellering
Jag bygger hyllorna med Houdini, en 3D-paketet från SideFX programvara. Som jag nämnde tidigare, allt ska vara bra för detta, och det beror egentligen på vad du är bekväm med. Rhino, Maya, 3D studio max, etc. bör allt arbete. Även SketchUp bör fungera, även om det är mindre intuitivt på att skapa organiska former. Jag ska beskriva min inställning här.
Jag började med en enkel låda med rätt dimensioner och sedan skapade några hand-definieras kurvor för att kontrollera allmänna formen (visas på höger sida av skärmen). Detta får mig att taper ändarna och har också mer grov kontroll över formen på saker där jag behövde den. Till exempel är brett hyllan visas tänkt att gå över diskbänken så jag skapade ett smalare område så jag kunde diska mer bekvämt
För lite mer visuellt tilltalande orolig jag sedan punkt placerar med buller, välja lågfrekventa längs bredden på hyllorna i stället för hög frekvens längs höjden på hyllorna, som gjort för några visuellt intressanta funktioner. Andra och tredje bilderna visar några detaljer utan, sedan med, extra buller.
En sak jag inte tog hänsyn till var faktiskt hur jag skulle montera hyllorna på väggen. Jag slutade använda z-klipp, som liknar en fransk-cleat system med aluminium profiler. Det finns en minsta höjd krävs innan de med show på hyllorna, och ser tillbaka, jag förmodligen bör har modelleras den bokens lite "tjockare" där de möter väggen så att hårdvaran var helt osynlig.