Skulpterade förfarandemässigt genereras hyllor (6 / 7 steg)
Steg 6: Slipning (och slipning... och slipning...)
Jag började slipa med 60 grus sand papper, men insåg snart att jag behövde börja med 40 grus om jag ville ha saker att flytta längs. Jag använde en hård pad för hylla toppar för att hålla ytan platt, och bytte till en mjuk pad för skulpterade botten. Detta möjligt för mig att komma till hårdare att nå, konkav områden i ytan.
Som jag nämnde i föregående avsnitt, bör jag har antagligen valt en ännu finare slipning skiva som ett sista carving steg. Detta är grundläggande visdom som jag åter hålla lärande: om det finns något du kan göra exakt (och säkert) tidigare med en snabbare, mer potent maskin eller process, snarare än senare med en mindre aggressiv och långsammare finare process, alltid välja förstnämnda. I detta fall skulle välja en finare slipning skiva på vinkelslip har sparat mig en hel del tid slipning.
Ett kort sätt att säga detta: inte hoppa gryn, eller slipning skivor, för den delen.
På med slipning. Från och med 40 grus, flyttade jag då till 60, sedan 80, 120, och slutligen 180 grit sandpapper. Jag gå brukar inte högre än för vit ek som jag känner en satin, mer dämpad finish med mycket textur är sannare vit ek natur.
Jag använde en random bana sander i hela. Mine har integrerat Dammutsug och det gör för en mycket ren miljö. Jag brukar torka överblivna damm mellan gryn och torka några sprit med en trasa varje gång på ett tag att upptäcka alla ställen jag missat eller som behöver mer uppmärksamhet. Detta är kanske det viktigaste steget i slipning eftersom den fångar defekter slipning och tillåter mig att fixa dem innan du använder någon finish. Ju färre överraskningar, ju lyckligare woodworker, rätt?
Min design hade relativt skarpa kanter där platta toppen mötte böjd botten. När jag slipning, insåg jag att jag gjorde dem lite för skarp för min smak. Jag gjorde ett sista pass på slipa kanterna rätt att tråkig saker lite.