Förfarandemässigt genereras träd
Om du någonsin spelat spel som Minecraft, har du sett förfarandemässigt genereras terräng. Ett oändligt utbud av floder, berg och träd kan genereras från enkla matematiska formler.
Om du googla ordet processuella just nu, talar vi inte om i avkänningen av processrätt eller whathaveyou. Vi pratar om https://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_generatio...
I detta Instructable ska jag lära dig att generera en fraktal-träd från en matematisk "frö" med OpenSCAD. OpenSCAD är ett programmeringsspråk som låter dig skapa 3D-modeller med kod istället för att skulptera dem för hand.
Då ska jag visa dig hur man gör koden anpassningsbara, och publicera det till Thingiverse som en anpassare så att alla kan "växa" egna unika träd. Customizer är en app från Thingiverse där dagliga användare kan koppla in sina egna variabler och kör din kod för att generera ett objekt, direkt via hemsidan.
Slutligen ska du skriva ut ditt träd så att du kan använda det i din nästa modell bil, tåg, arkitektonisk modell eller diorama projekt.
Vad du behöver:
- En bra dator. Sammanställa OpenSCAD kod är en mycket intensiv process som kommer att utnyttja alla tillgängliga kärnor och minne och kan ta timmar.
- Gratis programvara för OpenSCAD. Detta är tillgänglig gratis från http://www.openscad.org/
- En gratis Thingiverse konto. Om du vill publicera ditt träd så att andra kan skriva ut och dela ut bilder på sina egna träd. http://www.thingiverse.com
- 3D-skrivare. Detta behövs för att skriva ut ditt träd. Om du inte har en, kan av du beställa en utskrift från din lokala Hub på 3D hubbar. Kan du besöka min Hub här.
- Akrylfärg. Om du vill måla ditt träd.
Om du gillar min Instructable vänligen överväga rösta för det i 3D utskrift tävlingen, med omröstning länken överst höger på skärmen.