Styra en RepStrap bearbetning (5 / 25 steg)
Steg 5: Bearbetning kod
"Processing kod"Här är koden bearbetning. Öppen behandling och klippa och klistra in koden.
Denna kod är byggd på ett exempel från bearbetning text boken skriven av Casey Reas och Ben Fry. (http://www.amazon.com/Processing-Programming-Handbook-Designers-Artists/dp/0262182629)
Detta utgångar rörelse i den studsande bollen med RepRap X- och Y-axeln
import processing.serial.*;
Seriella myPort; Skapa objekt från seriella klass
int val; Uppgifterna från den seriella porten
float x = 50,0;
float y = 50,0;
flyta speedX = 1,0;
float speedY =. 4;
float radie = 15,0;
int timeDelay = 10; 10 ms fördröjning mellan riktning utskrifter ger rocky steg
int directionX = 1;
int directionY = 1;
void setup() {
storlek (100, 100);
Smooth();
noStroke();
ellipseMode(RADIUS);
Sträng portName = Serial.list() [0];
myPort = ny följetong (här, portName, 9600);
}
void draw() {
Fill(0,12);
rect (0,0, bredd, höjd);
Fill(255);
ellips (x, y, radius, radie);
x += speedX * directionX;
om (directionX == 1) {//if riktning är upp, motorn går en väg
myPort.write('H');
Print('H');
Delay(100);
}
annat {/ / om inriktningen är ner, motorn går åt andra hållet
myPort.write('L'); Skicka ett L annars
Print('L');
Delay(100);
}
om ((x > bredd-radius) || (x < RADIUS)) {
directionX = - directionX;
}
y + = snabb * directionY;
om (directionY == 1) {//if riktning är upp, motorn går en väg
myPort.write('h');
Print('h');
Delay(100);
}
annat {/ / om inriktningen är ner, motorn går åt andra hållet
myPort.write('l'); Skicka ett L annars
Print('l');
Delay(100);
}
om ((y > höjd-radius) || (y < RADIUS)) {
directionY = - directionY;
}
}