Styra FlappyBird med en ballong, hur man använder Barometer Arduino Sensor för Input (5 / 5 steg)
Steg 5: Låter bygga flappy fågeln i vår enhet :)
för att göra flappy fågeln följde jag en tutorial på youtube som är mycket tydlig och nybörjare vänlig
Flappy fågeln enighet tutorial
men för den här läraren allt du behöver är att ha en fågel sprite och helt enkelt bifoga följande skript till den
använder UnityEngine;
använder System.Collections;
använder System.IO.Ports;
allmän klass fågel: MonoBehaviour {
offentliga AudioSource spelaren;
offentliga Vector3 allvar;
offentliga Vector3 jumpVelocity;
Public int rotationspeed;
privat bool didFlap;
privat Vector3 hastighet;
privat SerialPort hamn.
Använd detta vid initiering
Ogiltig Start () {
Port = nya SerialPort (+ "COM11", 9600);
port. Open();
port. ReadTimeout = 25;
didFlap = false;
hastighet = Vector3.zero;
}
void Update() {
om (port. IsOpen) {
försök
{
flyta värde = port. ReadByte();
om (värde > 0) {
värde = Mathf.Clamp (värde, 0,2);
didFlap = sant;
jumpVelocity.y = värde;
}
}
fånga (System.Exception) {
}
}
om (Input.GetKeyDown(KeyCode.Space)) {
didFlap = sant;
}
}
Uppdatering anropas en gång per bildruta
void FixedUpdate () {
Velocity-= gravitation * Time.deltaTime;
om (didFlap) {
didFlap = false;
om (! player.isPlaying) {
spelaren. Play ();
}
om (velocity.y < 0) {
hastighet = Vector3.zero;
}
Velocity += jumpVelocity;
}
Transform.position += velocity*Time.deltaTime;
float vinkel = 0;
om (velocity.y < 0) {
Angle=Mathf.Lerp (0, -90,-velocity.y/3);
}
Transform.rotation = Quaternion.Euler (0f, 0f, vinkel);
}
}