Summer camp klass på Python kodning med Minecraft (5 / 12 steg)
Steg 5: dag ett: del fyra: slingor
Självklara torget skriptet kommer att se ut något här:
från mcturtle import *
Steve = Turtle()
Steve.go(10)
Steve.Yaw(90)
Steve.go(10)
Steve.Yaw(90)
Steve.go(10)
Steve.Yaw(90)
Steve.go(10)
Nu är en bra tid att prata om hur datorer gör repetitiva saker lättare. Du kan förenkla till:
från mcturtle import *
Steve = Turtle()
för i i range(4):
Steve.go(10)
Steve.Yaw(90)
Detta är inte mycket av ett sparande för rutor. Men med andra geometriska figurer, som en pentagon, med fler sidor, och besparingarna kommer att bli större. Se till att alla kan göra detta. Det kan finnas några felmeddelanden på grund av dålig skiljetecken, aktivering, etc. som barn kamp.
Om du kan få barnen att räkna ut hur till ändra koden för att göra en pentagon tillsammans, det är bra. Annars kommer du att vägleda dem genom den. Pentagon kommer att innebära en slinga av 5 par go() och yaw() samtal. I slutet av pentagon, kommer att sköldpaddan möta på samma sätt som i början. Så det måste att vända genom 360 grader och 360/5 = 72. Så, du yaw av 72.
Ange dem lös att göra geometriska figurer. Du kan utmana dem att göra en stjärna om de kan. (En fin fem-pekade en använder yaw(144).) Du kan också utmana dem att rita en upprätt stjärna, eller att dra konturerna av en kub.
Som barnen dra saker med tjock sköldpadda linjer, kommer spelaren ibland vara instängd i en ritning. Du kan berätta för dem om Minecraft teleport kommando eller ännu enklare, att springa /py topp som kräver ett skript för att sätta dig på toppen av oavsett vilken konstruktion du är inne. (Kör /py stoppar alla kör skript. Om du vill göra detta medan ett annat skript körs, använda / apy top.)
Du kan inte täcka alla eller mycket av loop materialet på dag ett, om förberedelser (loggar in på datorer, etc.) tar för lång tid. I så fall måste du flytta materialet till nästa dag.