Summer camp klass på Python kodning med Minecraft (2 / 12 steg)
Steg 2: dag ett: del ett: imponera på dem
Om dina elever är som några av mina, de har redan sett några mycket imponerande saker i Minecraft gjort med kommando-block och du måste arbeta för att imponera på dem med nyttan av Python code.
Visa dem några häftiga saker, särskilt sådana som är svåra att göra med kommandot-block. Du kan göra något själv eller använda demo skript som medföljer Raspberry Jam Mod, som du kan starta med /py scriptname från inom Minecraft. Några trevliga alternativ (Obs: tre första behöver en aktiv internetanslutning).
- /py göra yt1300 : drar ett Star Wars YT-1300 fraktfartyg, som Millennium Falcon
- /py render 1701 d : drar en Star Trek Enterprise
- /py chess d : Minecraft spelar schack mot sig själv
- /py bridge : en bro sträcker sig oavsett var du går, så att du kan gå på luft och vatten och sedan radera bakom sig
- /py digitalclock
- Göra en enkel fordon på marken manuellt med ett par kvarter och sväng sedan in ett fordon i rörelse med /py fordon . Flytta/hoppa/flyga spelaren att flytta fordonet. Eller läsa in en som ingår till RJM: /py fordonet l TIE_Fighter
För att stoppa ett kör skript, bara köra ett annat skript eller /py utan manus. (Göra klart för eleverna.)
I sanning i reklamen kan berätta för eleverna att med undantag för bron, dessa exempel går utöver färdigheterna i kursen.
Efter att ha imponerat dem, måste du betala viss uppmärksamhet att se om det finns barn som inte har använt Minecraft innan. Om det finns, se till att de lär sig hur man skapar en superflat kreativa värld, att utforska en värld, bygga enkla saker, etc. Ett sätt att göra det vill ha mer erfarna barn lära dem detta. Och för att hålla de andra barnen upptagen, sätta en lista i styrelsen för kul skript för att prova (/py donut, /py spacefill, /py Borromeo, /py mengersponge etc.).