Tensegrity Goes Big For Burning Man (10 / 47 steg)
Steg 10: Slutliga form: Animation & Generation
Devon Penney, våra animatör, var att hitta ett sätt att generera tensegrity former. Han genomfört den generation tekniken från Tomohiro Tachi papper i Houdini att skapa former baserat på månghörnigt maskor. När detta system var på plats, lånefinansierade vi de Houdinis omfattande processuella modelleringsverktyg för snabbt en mängd månghörnigt maskor (nedre vänstra bilden ovan) att få en känsla för hur olika tensegrity former såg utan att bygga dem. För att få en känsla för hur dessa former svarat på allvar i en fysisk miljö, används Devon Houdinis korn Problemlösaren, som vanligtvis används för att simulera sand, men är bra för att producera stabila simuleringar av anslutna objekt som tensegrity strukturer. När vi hade beslutat om en slutlig form, producerade han upplyst gör av den verkliga värld skala modellen. Detta var ett viktigt steg i att tillåta oss att lista ut vad vi ville ha den sista pusselbiten ska se ut, och som en hel del insikt i processen för modellering som vi använde som projektet fortskred.
Den slutliga utformningen byggdes som ett torn från 5 x 3, 5 struts i omkrets, med tre lager omväxlande CCW/CW axiellt.
Här är en inledande simulering Devon byggd för att få en uppfattning om hur strukturen svarat på krafter: