Veckla upp 01: Projektion på Print (4 / 5 steg)
Steg 4: Projection kartläggning på utskriften
I detta steg kopplas vi vår planerade animation med det fysiska trycket. För denna typ av projektion kartläggning processer föredrar jag MadMapper som är en mycket användarvänlig programvara som ger en enkel och lätt redskap för video-mapping prognoser och LED mappning. Du kan ladda ner demoversionen för Mac här och detaljerad handledning om funktionerna i MadMapper är här.
-Som det första steget av mappningsprocessen, måste du använda en projektor som en sekundär skärm för din dator och ange fullskärmsläge (Output > Fullscreen)
-Lägg en quad (kvadrat + symbol, överst till vänster) och importera dina videofilmer (fil > Importera Media, helst i h264 format)
-När din quad väljs, dubbel klick till de bilder som du importerat på Testcards -menyn (överst till höger) och träffar spela!
-Även på en 2d-yta kanske 4 hörn pin mappning inte tillräckligt för ett exakt resultat. Genom att aktivera mesh snett på den nedre vänstra menyn, kan du lägga till många underavdelningar som ger full kontroll på projicerade bilden för att matcha de exakta koordinaterna med trycket.
-Ge inte upp! Prova olika inställningar med mesh skevhet, flytta din quad på panelen Förhandsgranska eller till och med göra lite justeringar med projektorn. Så småningom kommer att virtuella och fysiska verkligheten matcha!