Whac a Veggie (6 / 8 steg)
Steg 6: Elektroniska kontroller
PIC kommer produktionen (RC0) en hög logik lite till inverter IC 74LS04 att Invertera logiken hög logik låg till Timer-kortet (Timer MX024 Digital Timer (Bakatronics)). Timer kortet börjar tidsföljd med en logik låg. Timer kortet har ett relä som är öppnar när tiden är komplett och stängd när du kör. På grund av denna inställning vi tråd VCC med 100 ohms resister o nr ställning på reläet och binder marken till gemensamma terminalen reläets med kommer att ge oss rätt logiken för spel gjort operation. Med timer på (löpande) utgång vi lite för hög att RC0 för timer Interrupt enable gate IC och GATE 74LS08. Vi vill bara ha ett avbrott när spelet är igång.
Nu avgör koden i PIC ett slumptal och goto uppslagstabellen att mata en hög för att PortD RD0, RD1, RD2, DR3 och RD4 till springa veggie fram logik. Utdata från PIC går in och ut optocoupler IC 4N35. Optocoupler elektriskt isolat PIC från electro mekaniska komponenter på grund av buller och EMF mata tillbaka med relä och magnetventilen är verksamma. Den höga produktionen från optocoupler 4N35 driver relay board att aktivera reläet och skicka + 12vdc att driva luft solenoider. (MettleAir pneumatiska ventiler 5/2 sätt 4A210-08 12VDC (pneumatiska produkter)) luft solenoider skicka lufttryck till luft cylindern (Bimba, Air cylinder 6" travel #BF-096-D) detta orsaka grönsaker att gå upp och när bilden är klar med liten tidsfördröjning i koden det kommer att klara PortD logik låg och optocoupler, relä, och stängs funktionen av luft magnetventil och veggie karaktären kommer att gå. BILDEN kommer att gå igenom med rutin om och om igen tills timern är komplett med lite hög på avbrott PortB RB0 att stoppa spelet och tydliga PortD. I rutinen avbryta koden vi rensa filer och installera spelet för ett nytt spel och hålla den befintliga poäng visas.
Score Display:
Score displayen drivs av den medföljande nätadapter. Poängen Visa funktioner genom torr kontakt förslutningar för räkna upp och rensa poängen. För att rensa poängen använder vi ett relä som kopplas till de två röda kablarna Reläet styrs av PIC för operation. Om du vill räkna upp veggie är träff trådarna alla anslutna parallellt med de två svarta kablarna att göra stängningen behöver räkna på resultattavlan.
Timer-kort:
Timer kortet sätts till en programmerad tid som du anger för hur många andra du vad spelet att köra. Jag använde 35 SEK för spel tid. Du startar timern kräver det en logik låg (0) till terminalen #1. Vi använder en inverter för att Invertera hög lite från bilden till en logik låg att starta timern. Timern har ett relä som öppnar när tiden är komplett och stängd när timern är aktiverad (löpande). Att använda timer reläet för att signalen PIC när spelet är slut vi tråd VCC med en 100 ohms resister till en kontakt och marken till andra kontakten. Utdata från reläet logiken hög är kopplad till två ingången och gate och PIC kan andra och grind ingång när vi bara vad att se spelet över när spelet är igång.