Arduino + TFT--> sköldpadda grafik (6 / 18 steg)
Steg 6: Tre sätt att rita cirklar
Hur man rita en cirkel:
Dessa bilder på TFT-skärmen visar exempel på cirklar ritats med turtle grafik.
Ett sätt att rita en cirkel:
för (int jag = 0; jag < 360; i ++)
{
t.Forward(2);
t.Right(1);
}
Obs: Detta instruerar om för sköldpaddan att rita en linje 2 pixlar lång och sedan vända sig till rätt 1 grad - och göra detta 360 gånger. Som avslutar en cirkel.
Ett enklare sätt att rita en cirkel:
t.polygon (360, 2);
Obs: metoden polygon tar 2 parametrar: antalet sidor, och längden på varje sida. En polygon med 360 sidor kommer att se ut som en cirkel.
Ett bättre sätt att rita en cirkel:
t.arcRight (300, 360);
Obs: kommandot arcRight tar 2 parametrar: arc, och grader bågens längd (dvs omkrets). En båge av 360 grader kommer att beskriva en cirkel. En båge av 180 grader kommer att dra en halv cirkel.
Exemplet med TURTLEs.ino ritar mönstret av cirklar i den sista bilden.