Sondraket Avionics med FPGA



Hej alla rocketeer från oss,

Mitt namn är Mert Kahyaoğlu och min vänner heter Emre Erbuğa vi är studenter vid Istanbuls tekniska universitet.

Vi är medlem av ITU raket TEAM. ITU raket TEAM gick Intercollegiate raket Engineering tävlingar på juni 2015 (Green River, Utah, USA) värd ESRA.

Betoningen av ESRA raket tävlingar är student design och konstruktion av så många delar av raketer som möjligt, inklusive framdrivning, strukturer, flygelektronik, återhämtning och nyttolaster.

Vår raket lanserade på dess 8.500 fot höjd även om målet på 10.000 fot. Vi använder vår egen design avionics som bygger på Arduino. I år vi använder Arty styrelsen att förbättra vårt arbete och göra den mer effektiv kontroll.

I detta projekt kommer vi att förklara elektroniska hjärnan behövs för att kontrollera en raket flygning och vad vi har gjort.

För det första vill vi förklara varför raket måste elektroniska hjärnan och data. Vissa data behövs under och efter flygningen av en raket. Till exempel exakt höjd information kräver den vid rätt tillfälle för utmatning för återvinning system distribuerar. Förutom måste det avgränsas till den nedre delen av etappvis raketer. Vi vill utveckla nästa raket efter sista raketen starta så vi arbetade på data som tas emot under flygning.

Data som erhållits från sensorerna är problematiskt när den används utan filter. Det finns circuial genomförandet av effektiva filter algoritmer som Kalman. Elektroniska hjärnan kommer beslutade automatiskt distribuera när kom apogeen med insamlade data. Samtidigt skickar data till marken station via xbee modul. Innehållet i data är höjd, temperatur, accelerometer, magnetometer, sun light densitet, EPS-spänning, GPS-data.

För det andra ska vi visa att vad vi har gjort sedan December 2015. Vi gjorde forskning Ary ombord. Naturligtvis, vi observerade blinka på Arty och vi får data från våra andra sensorer som höjd, temperatur, accelerometer, magnetometer.

Vi gjorde en flygning test i våra universitet fotbollsarena med flera copter under 300 meter. Vi kunde inte vara framgångsrik för första testet men körde vi vårt andra test som vi vill. Du kan visa i detta projekt video.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Bop med FPGA ombord

Välkommen till Bop det med FPGA styrelsen Instructable,Projektet arbetar med CPE 133 på Cal Poly, San Luis Obispo. Detta projekt skapades av Ian Nielsen och Omri Nissan. Utanför koder var inblandade på olika platser och nämns i den slutliga rapporten...

Pong spel med fpga kit

Hej var och en. här delade jag projektet "pong spelet med fpga kit". FPGA är field programmable gate array. Det är en teknik att vi kan utforma någon digital enhet genom programmering. Det betyder i fpga kit fungerar som alla digitala enheter so...

Anpassade hög hastighet DAQ system med FPGA

Självstudierna här beskriver en mycket effektiv metod att bygga en hög fart data förvärv styrelse. Detta projekt är en mycket billig lösning för att bygga ett digitalt oscilloskop som ett sätt att mäta vissa medicinska signaler. Genomförandet är fort...

Lär dig Verilog: En kort Tutorial serie på Digital elektronik Design med FPGAs och Verilog HDL

Denna korta serie av semi korta lektioner om Verilog är tänkt som en introduktion till språket och förhoppningsvis uppmuntra läsarna att titta närmare på FPGA design.Dessa tutorials antar du är bekant med grundläggande logiska kretsar och logik ekvat...

Komma igång med xilinx fpga

Field Programmable Gate matriser (FPGAs) är halvledarkomponenter som baseras på en matris av konfigurerbara logik block (CLB) ansluten via programmerbara interconnects. I denna tutorial ska jag förklara hur man programmerar Xilinx FPGAs använder en X...

Hur man styr en stegmotor med en FPGA

Detta instructable guidar dig genom processen och någon bakgrundskunskap om hur man får en stegmotor som arbetar på en FPGA. Specifikt Nema Stepper Motor, med Digilent Basys 3 och Digilent PmodSTEP.För närvarande är jag djupt i processen att göra en...

Den nya-skolan (iPad, myRIO, LabVIEW) i kombination med den gamla skolan (MIDI, diskettenheter) att skapa det ultimata elektroniska bandet - myFloppyDriveOrchestra

Har några gamla skolan diskettenheter liggande? Få hacka! Omvandla dem till en elektronisk orkester!Att vara en av världens mest populära DIY tech projekt, är musikaliska diskettenheter ingenting nytt. MyFloppyDriveOrchestra innehåller dock flera uni...

Styra servon på FPGA

Jag arbetar för närvarande på att bygga en klo maskin, ungefär som de som plågas din barndom på biografer, arkader och livsmedelsbutiker. Jag vet mig många timmar spenderades längtan efter leksaken på toppen av högen, bara för att finna att jordluckr...

DIY Tilt Sensor minne spelet

Hur man bygger en FPGA DIY minne spelet.Team projekt: Minne Blitz. Av: Bit för Bit ProductionsKim LarssonDana CarverMegan VanHumbeckDetta projekt är för våra ECE2220 Digital Logic system kurs vid University of Manitoba. Inspirerad av de handhållna sp...

Bärbar spelkonsol (ARM MCU Team)

SammanhangFör vårt engineering projekt ville vår handledare vi att möta utmaningar för att utforma en verklig-tid system med relativt hög prestanda på begränsade resurser (minne, bandbredd).Specifikationerna kräver en spelplattform med följande hårdv...

Styra riktning och hastighet av en DC motor med LabVIEW och FPGA

Ett enkelt projekt som låter dig styra en DC-motor med hjälp av FPGA och LabVIEW.Steg 1: Hardware design För att styra riktning och hastighet för en DC-motor jag designar en H bro med kompletterande mosfet transistorer (IRF3205 + IRF4905) och för för...

Hur du använder en Joystick med en FPGA

Detta instructable är ännu ett stopp på min resa att bygga klo spelet drivs av en FPGA. Jag skrev tidigare hur man styr en stegmotor med en FPGA. Nu behövde jag kontrollera joystick så att jag kan så småningom ansluta båda till min kontrollsystem.Lyc...

Med en Joystick för att styra stegmotorer med en FPGA

I det tredje steget i min resa att återskapa klo spelet med Basys3, har jag anslutit två PmodSTEPs, två stegmotoreroch PmodJSTK till Basys3 så att jag kan kontrollera var och en av servon med PmodJSTK.För att göra detta samband I koden från hur till...

Digilent FPGA projekt med Tcl skript

FPGA projekt skriven i antingen VHDL eller Verilog kan enkelt anpassas att köra i Vivado med tcl (kittla!) skript. Samtidigt de flesta användare känner till metoden standard grafisk förbrukaren gräns flat (GUI) av att arbeta i Vivado, fungerar progra...

Med Intel Edison på en kall Gas reaktion styrsystem för en sondraket

Vad är syftet med att göra ett system för reaktion?Konventionella attityd styrsystem för amatör raketer används bifogade fenor, som erbjuder passiv stabilitetskontroll. För att utföra aktiv stabilisering och manövrar, används servomotor kontrollerade...

AirHockey Robot med Zybo FPGA styrelsen

ÖversiktIdag lär vi dig att bygga en AirHockey Robot (tabell ingår) utifrån Jose Julio metod.Här är en video om hur allt detta började:Vad du behöver:Robot:1 x Digilent ZYBO Zynq™-70003 x Stepper Motor Driver A4988 med kylflänsar3 x Stepper Motor NEM...

Sekvensera detektor med Digilent Basys 3 FPGA styrelsen

Detta är en av mina uppdrag. Det genomfördes på Basys 2. Nu har ändrat jag till Basys 3.Projektet är att bygga en ändlig tillståndsdator som en sekvens detektorMål: Identifiera sekvens 10010 och aktivera LED ljus.Genomförande: Använd mjölig maskin. N...

Att komma igång med Xilinx Vivado w / Digilent Nexys 4 FPGA 1 - bygga flera ingångar och logik utfärda utegångsförbud

Jag gör detta instructable eftersom det ser ut som det inte är enkelt att komma igång handledning för att lära människor att använda den senaste Xilinx Vivado CAD-verktyget. Så, jag vill använda den enkla flera ingångar gate design att gå igenom Xili...

FPGA solpanel Optimizer

Solceller: Maximal irradians upptäcktSolceller konvertera ljus till elektricitet med hjälp av silikon eller några andra halvledarmaterial genom att absorbera fotoner med tillräckligt med energi för att slå elektronerna fria så att de kan flöda som en...