3-dimensionella textilier (3 / 6 steg)
Steg 3: vågor
Börja med en cirkel, i detta fall 20mm diameter, med en 3mm offset inuti.
Kopiera och flytta den andra cirkeln från ytterkanten till centrum. Skärningspunkten mellan 2 cirklar (ignorera förskjutningen för nu) är Vesica fiskarna.
Längden på denna Vesica fiskarna a-b ger oss den 3: e circle(blue) diameter. Rotera den på center längs X-axeln 90 grader, flytta 10mm (RADIUS- eller ursprungliga kretsen) plus 3mm(thickness) längs X-axeln. Flytta de första 2 moduler (vit & grön) i motsatt riktning längs Y-axeln 3mm.
Nu har vi mycket grundläggande komponent-den vita och blå ringarna. Den gröna ringen ger oss hänvisningen till duplicera längs Y och Z utrymme. Om vi spegla den vita ringen med mitten av blå ring längs X-axeln, ger det oss de relativa avstånd att duplicera varje modul längs X.
Eftersom det är möjligt att 3D utskrift med mer än ett material i en modell, kan det vara kul att lägga till utsmyckningar av olika materials(colors), som kommer att resultera i nya ytan mönster och mönster! Se bara till att 1mm minsta utrymmet mellan moduler!