3D skanning, 3D render lera skulpturer i rostfritt stål via digital renderingar för en art förslag (4 / 10 steg)
Steg 4: Skapa en UV karta i Zbrush
UV karta är en mycket viktig funktion-i grunden är det en virtuell hud att kuvert modell, efter alla små veck och knölar (därför första få geometri rätt är viktigt). Om vi skapar denna hud, kan vi använda det vidare på i olika program, bland annat Maya. Vi kan måla på det, till exempel. Om vi platta UV kartan ser ut som en stor amorfa plan yta (om vi talar om ekologiska modeller), nästan som en stor amorfa crepe. Om det är ett rektangulärt objekt som vi arbetar med, kommer att då UV karta se ut en skära platt låda med alla synliga sidor.
Z borsten genererar en UV karta för din modell i sekunder, och senare vår modell med UV kartan kan exporteras till Maya.
För att generera UV karta vi gå till fliken Zplugin överst finns menyn bar-it på längst upp till höger. När du klickat på Zplugin vi se fliken UVmaster i botten av alternativ, och sedan Tryck på symmetri och polygroups att aktivera dessa alternativ och tryck Unwrap. Och datorn genererar UV-karta för modellen.
Om du trycker på plattar i fliken UV master kan du se vad fick genereras. Ordentlig karta för en organisk modell ser ut som en stor amorfa pöl.
Det sista steget - vi exportera modellen med UV karta som kommer slutna. Vi går till på export-knappen längst upp till höger, och exportera antingen som. OBJ eller. MA format för Maya. Jag föreslår. Ma som vi kommer att fortsätta i Maya.