3D skanning, 3D render lera skulpturer i rostfritt stål via digital renderingar för en art förslag (5 / 10 steg)
Steg 5: Öppna en ren fil med kartan UV i Maya
Nu när vår modell är rensade upp i Zbrush, vi kan exportera till Maya och börja den roligaste delen-rendering och målning ytan.
1) på övre vänstra delen av skärmen vi gå till Arkiv-fliken och välj "öppen scen" och öppna våra sparade modell (som vi exporteras som. Ma från Zbrush. (se pic1). Alternativt kan vi bläddra nedan "Öppen scen" och tryck på Import, som alternativet skulle vara bra om vi har en modell som sparas i andra format.
På en sida notera att flytta vår modell runt på skärmen använder W, E, R, knappar som en kortkommandon för att flytta, rotera och skala. Eller använd Alt och vänster musknapp Klicka på om du vill rotera objektet runt, Alt och tredje mellersta knapp på musen för att flytta den, och Alt och höger musklick för att zooma in och ut.
2) under flikarna filen och redigera finner vi en pryd med slingor ned menyn som tillåter oss att välja mellan olika program lägen. Vi måste välja polygoner.
3) vi klicka på vår modell att markera den och se att maskorna i grön färg-it innebär det aktivt väljs.
4) med modellen som valts (grön mesh) går vi tryck på Redigera UV tab på övre mitten av skärmen och bläddra ner till UV textur redaktör och tryck. (pic4). UV karta som genereras i Zbrush och sparats med vår modell visar upp. (se pic5).
5) i UV redigerare popup-fönster (bild 6) Tryck på fliken Polygon på upp till vänster och bläddra ner till UV snapshot option.
6) i UV snapshot option popup-fönster: storleken på filen UV karta textur-det bör vara tillräckligt stort, liksom 2 k. Och välj bild utdataformat från standard Maya IFF till jpeg eller Tiff. Tryck på OK längst ner. Filen sparas i maya/projekt/standard/images/standard. (se bild 7).
Nu vår UV karta för modellen har sparats i mappen ovan nämnda och kan användas för att arbeta på ytan av modellen. I grunden är det en hud som sveper modellen, och eventuella ytterligare åtgärder med det lagras som relevant information i mappen maya.
Glöm inte att spara filen ofta, annars om ditt program kraschar du kommer att förlora allt arbetet och framsteg du har gjort!