3D skanning, 3D render lera skulpturer i rostfritt stål via digital renderingar för en art förslag (6 / 10 steg)
Steg 6: Rendering-start. Material.
För att starta rendering vår modell, måste vi byta till återgivningsläge.
Välj fliken Rendering i den mellersta raden av de olika flikarna i den övre delen av skärmen... (pic1)
I rendering kommer vi att göra två saker - att justera inställningar för Render och att välja och börja arbeta med material.
Materialet i Maya kommer i två grupper-standard Maya material-som Blinn, Lambert, Phong, etc. och en annan mer varierad grupp-Mental ray material. Att få välja material ett sätt är att titta under fliken Rendering (se pic2) - alla skuggade områden är olika material, och genom att klicka på dem kan du tilldela materialet till din modell. Varje material har olika fysiska egenskaper-liknande olika reflectivety etc. Till exempel är Lambert mer ogenomskinlig medan Blinn är mer glänsande och ser ut som aluminium. Om vi väljer vår modell och tryck sedan på en av dessa sfärer kommer vi tilldela våra modell att material. Och modellen kommer att få antingen en blank aluminium look (blinn material) eller en mer ogenomskinlig yta - om vi använder Lambert.
Modellen har valts och materialet har tilldelats, kan vi se alla materiella egenskaper till höger i Attributredigeraren. Vi kan ändra deras egenskaper som reflektionsförmåga, färg, etc. Om du vill tilldela färger vi klicka på det vänstra grå fältet om färgreglaget och hjulet på färgmenyn dyker upp.
Vi kan tilldela olika enfärgade och olika material till vår modell, men vi kan inte måla olika flera färger eller tillämpa annan konsistens filer till ytan direkt. Här är där vår UV karta fil kommer in!