3D tryckt flipperspel (4 / 6 steg)
Steg 4: Tråd spelplanen, installera knappar, programmet Arduino
Flipper är naturligtvis ganska meningslöst om du inte har ett sätt att hålla poäng eller har flashiga lampor! Som ni ser, min kabeldragning är lite hektiskt (precis som riktiga flipperspel!), men det allmänna konceptet är att jag trådbundna alla grunder till LED lampor tillsammans, och alla grunder och positiva för samma strömbrytare tillsammans. Detta låter mig köra bara två kablar till bakbord för varje typ av strömbrytare och en gemensam grund för alla lampor.
Jag har bifogat ett diagram över hur allt är kopplat till Arduino Uno. Jag använder en 5v extern strömförsörjning, eftersom använder en magnetventil för simfötter samt 7 lysdioder (plus displayens bakgrundsljus) drar mycket ström. Stifttilldelningar är följande:
- Stift 3: Vänster Flipper-knappen
- Stift 4: Börja knapp
- Stift 5: Höger Flipper
- Stift 6: Lägga till punkter (alla växlar är värda 500 poäng i mitt program)
- Stift 7: Boll avlopp (upptäcker när bollen har gått till botten av maskinen)
- Stift 8-13, Analog Pin 0: lysdioder (i mitt spel, de stavar ut A-W-E-S-O-M-E
- Analoga stift 1 (Pin 15): Lämnade magnetventil - Flipper
- Analoga stift 2 (Pin 16): Rätt magnetventil - Flipper
Programmet ges ovan, helt enkelt ladda ner skissen och blixt den till din Arduino. Om allt är korrekt, ska det funka!
Programmet har 3 lägen,
- Locka läge, som blinkar lamporna och väntar en insignal från start-knappen.
- Spel-läge, där poäng kan vara
- Höga poäng kolla, där maskinen kontroller för att se om den sist hög poäng var beat.
När du startar det för första gången, det bör flash LED #6 och börja locka läge. Om inte, är det något fel. Kontrollera ditt ledningar och försök igen.
Standard push knappar passar in i hålen i skåpet för flipper knapparna och börja knapp.