Abe Lincoln prydnad (1 / 3 steg)
Steg 1: Skaffa och förbereda ursprungliga modell
Jag började med en 3d-modell som den Smithosonian en Institution, en "liv mask" av Abraham Lincoln.
Om du är intresserad, berättar Smithsonian att masken skapades från Lincolns ansikte av skulptören Clark Mills 11 februari 1865, en dag innan Lincolns femtio-sjätte födelsedag. Och även om det ser ut som han var skallig på gång, han faktiskt hade en full hår - det var inte bara fångat i masken. (Källa: http://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institu...
Lincoln mask finns för nedladdning här kan du hitta i olika storlekar:
Jag började med den minsta filen, eftersom det redan är mer komplex än vår sista pjäs blir. Det är triangeln 500 k-versionen. Hämta den här filen och det blir vår bas.
Hämta och installera Meshlab från http://meshlab.sourceforge.net/. Detta bör vara snabb och enkel.
Välj- filen -> Importera Mesh importera STL-filen du hämtade.
Vi ska nu redigera filen så att den ihåliga. Detta kommer att minska kostnader och tid som krävs för 3d utskrift prydnad. Det kommer också att minska vikten och låter ljus lysa igenom mer lätt.
Jag lärde mig hur man gör detta med utmärkta anvisningarna här: https://sites.google.com/site/3dprintfaq/workflows...
Först kommer vi att urholka modellen.
Välj i Meshlab, filter--> Remeshing, Simlification och återuppbyggnad
--> Kvadratiska kanten kollaps och decimering. Det bör öppna en dialogruta. Den bör Visa det aktuella antalet ansikten och du kan ange målet antalet ansikten. Anger något mycket mindre som 25.000 ansikten och kontrollera "bevara gränsen" och "bevara normal". Hit tillämpas och Meshlab kommer att förenkla modellen. Det kommer att se ful, men oroa dig inte, detta kommer att vara insidan och ingen kommer att se den.
Välj Filter -> Remeshing, Simlification och återuppbyggnad
--> Enhetliga Mesh omsampling. Välj "ren hörn" och "Sampla". Ange i rutan "Perc på" (procentandel precision) 1.0, och i offset box (andra raden, världen enhet) du kommer att ange tjockleken på väggarna du vill med ett minustecken. Detta beror på att vi kommer att kompensera maskor inåt till skapa en väggtjocklek. Jag använder "-2.0" så väggarna är 2 mm tjock. Nu har du gjort en kopia av den förenklade mesh som är något mindre.
Öppna dialogrutan för lager: Välj Visa -> Visa lager dialogrutan
Ta bort den (förenklat) yttertyg: högerklicka .stl lager i lagerdialogen till höger, och välj ta bort nuvarande Mesh.
Invertera inriktningen av det inre skalet: väljer Filter--> normaler, krökningar, och orientering -> Invertera ansikten orientering. Välj kraft-flip och tryck tillämpas. Nu har du git en förenklad yta som är vänd inåt.
Nu re-importera din ursprungliga. STL-filen du hämtade. I lagerdialogen till höger, högerklicka på .stl lagret och välj Lägg samman synliga lager. Detta kommer att kombinera den fina ursprungliga modellen med förenklade insidan att ge dig en ihålig modell.
Vi kommer att använda Tinkercad för att lägga till ett par funktioner till prydnad, men tinkercad har
en maximal del komplexitet på 300k ansikten (eller trianglar, ska jag använda de omväxlande), så vi måste förenkla denna modell något. Om du använder en annan 3d designprogram i stället för tinkercad kan du förmodligen hoppa över detta steg.
Välj Filter -> Remeshing, Simlification, och återuppbyggnad -> kvadratiska kanten kollaps och decimering. Detta bör öppna dialogrutan visas ovan. Den bör Visa det aktuella antalet ansikten och du kan ange målet antalet ansikten. Ange 300.000 och Kontrollera "bevara gränsen" och "bevara normal". Hit tillämpas och Meshlab kommer att förenkla modellen något till 300.000 ansikten. Längst ner på fönstret Meshlab bör du se att det nu listar 300.000 ansikten.
Spara ditt arbete, Välj Arkiv -> export mesh och spara den som en. STL igen. Nu är du redo att importera till Tinkercad.