Akryl Gear Clock (10 / 19 steg)
Steg 10: koppling
Vi är att avbryta vår församling program kort för att förklara en särskild funktion i redskap tåget. Elektroniska klockan håller å tickande, framåt mekanismen en sekund i taget. Dock vet inte elektroniken hand positioner. För att manuellt ställa in klocka händer, infogas en enkelriktad koppling mellan lätting 2 hjulet och dess följeslagare pinjong.
Bilderna visar kopplingen engagerad och gratis wheeling (hölls öppen för att illustrera). Man kan manuellt aktivera minutvisaren medurs som tillåts av kopplingen. Pinjong skjuts från dess motsvarighet disengaging det från lätting 2 hjulet. När rörelsen stannar, en fjäder skjuter de två delarna tillsammans och koppling tänderna engagera sig igen.
Igen, DickB1 var inspirationen till koppling design. Han använde CarveWright både för design och bearbetning av sin trädelar. Det innebär hans design har egenutvecklade programvara och kan endast användas för ägare av en CarveWright CNC-maskin. CorelDraw, på den andra och kan endast producera 2D DXF-filer.
Kopplingen är ett undantag i så mycket som den har en 3D-yta. Jag var fortfarande kunna generera en DXF-fil där de sneda tänderna var approximeras med tätt placerade nedskärningar på olika djup. Rörigt men det fungerade.