Allt jag vet om schabloner (1 / 10 steg)
Steg 1: Vad är en stencil och hur kommer jag igång?
Vad är en stencil? Stenciling är egentligen en tryckteknik. I stället för en skuren bild för att sätta bläck på en yta som en stämpel, använder vi en klippa bilden selektivt blockera bläck eller färg som sprutas på en yta. Några av de tidigaste mänsklig konsten skapades av människor att placera sina händer på en grotta vägg med sina fingrar spridning och blåser naturliga marken pigment på väggarna. Lusten att använda schabloner för att skapa graffiti är en forntida instinkt!
Vad vi ser som en stencil i dessa dagar är motsatsen till vad våra grottman förfäder gjorde. I stället för "stencil" (en grottman hand) för att blockera bilden att låta "färgen" definiera det negativa utrymmet, moderna stenciler har bilden klippta ur en platt ark så färgen definierar det positiva utrymmet i bilden. Vi kommer att täcka några specifika begrepp i nästa steg när du skapar en enkel en färg stencil silhuett.
Stenciling tar många signaler från en värld av grafik. Liksom andra trycktekniker tillåter stenciling för en bild eller ett meddelande att kunna upprepas många gånger. Stenciling möjliggör också multicolor bilder som ska målas med flera stenciler sprutas i ordning. Multicolor stenciler behöver justeras, eller registrerad, att försäkra att de separata färglager radas upp. Som med traditionella grafik kräver stenciling en ren arbetsplats och en välplanerad monteringslinje process för att skapa och torkning flera utskrifter.
Det bästa sättet att lära sig vad stenciler är och vad de kan göra är genom att spela med dem.
Ställa in en arbetsplats
Jag kan klippa stenciler nästan var som helst. Jag använder en 24 "x 18" masonit styrelse med affisch styrelse eller mat ombord tejpade till toppen. Jag brukar stötta i mitt knä lutade sig mot kanten av min arbetsbänk eller några andra bekväm yta. Jag hålla en gammal kaffe kan praktiskt att kasta skära ut bitar i. När du börjar göra detaljerade stenciler kan det bli riktigt rörigt med små bitar av papper eller film överallt. Införa ren arbetsrutiner tidigt för att undvika mässar! När du just har börjat, kommer att ett skrivbord, Soffbord eller köksbordet fungera bra. Bara vara noga med att inte förstöra ytan! Håll ditt arbetsutrymme fri från skräp. Kontrollera att det finns tillräckligt med utrymme att rotera stencil och skärbräda till vilken position. Kom ihåg-det är mycket lättare att rotera arbetet för att matcha vinkeln att du bekvämt kan hålla kniven än att sno din hand för att skära en udda vinkel. När jag skära fina detaljer vila jag min armbåge på skärbräda för stabilitet. Jag använder mina fingrar och handleden för att flytta kniven. Jag flytta och rotera filmen medan min hand stannar någorlunda stilla. Att ha min armbåge på arbetsytan minskar påfrestning ganska lite. När jag skar längre köer hålla jag min hand över arbetet med mitt pinkie finger att dra ytan för stabilitet. Jag gör snitt med en flytande rörelse i arm och handled. Hitta vad som är bekvämt och säkert för dig. Alltid vara medveten om var kniven skulle gå om det plötsligt hade inget motstånd (dvs glider bort av papperet eller om tipset går sönder). Om det skulle hamna i dig ändra greppet eller din kroppsställning att undvika faran. Jag kan är lite opålitlig och klippa och måla med båda händerna. Try it-det sparar mycket tid inte behöva flytta filmen så mycket. Planera din nedskärningar även spar tid. När jag skär text eller geometriska mönster där jag har massor av raka linjer att klippa, jag använder en stål linjal och göra varje klippa på x-axeln och sedan rotera filmen och göra alla y-axeln nedskärningar. Arbeta smart-inte hårt!
För målning, hitta ett väl ventilerat utrymme med en tabell eller platt arbetsyta. Din yta skall ha utrymme för den bit du målar, din paint burkar, trasor och andra verktyg. Jag använder en gammal utarbetandet bord som har fördelen att vara tiltable. Jag har också några fällbara sidan tabeller att hålla verktyg och annat material så min huvudsakliga arbetsplats inte få belamrad. Jag håller min färg i mjölk lådorna sorterade efter färg-blues. gröna, röda, gula och bruna, rosa och purpur, svarta och vita och specialfärger. Jag har också ett antal platta bitar av mesh, metallnät, skärm, perforerad plåt och andra platta skärmar för att skapa spraymönster och texturer. Jag hålla dessa lutande i stackar mot väggen när jag behöver dem. Om du gör mer än några utskrifter du kommer att behöva överväga utrymme för torkning. Jag gillar gummi Maid vit plast täckt tråd hyllor. Den levereras i 10' avsnitt och en mängd olika bredder. Jag använder tre hyllor delar placerade över två standard metall fällbara stolar-ett över stegpinnarna, en över sätena och en över ryggstöd. Detta ger mig 30' för torkning område som travar ur vägen när jag inte använder den. Ett annat alternativ är ett klädstreck och kläder stift. Kontrollera ditt torkning område är tillräckligt långt borta från ditt paint område som du inte får över spray på dina torkande utskrifter, men så nära att det inte avbryta ditt arbetsflöde. Stenciling kan bli rörigt. Använd rikligt av tidningen och ändra den ofta för att minska paint ackumulering. Vara försiktig inte skrivs ut eller sprejburkar i våt färg. Ha gamla kläder och skor, bära en hatt eller bandana och hålla lite trasor runt för att torka händerna. Jag använder GoJo hand renare och Scotch Brite skur kuddar att rengöra mina händer men mina händer är ärrad och valkiga ändå. Ett tunt lager vaselin smörjas in händerna innan sprutning kommer att hålla färgen fastnar, men det gör händerna lite fet. Den bästa tvålen för sprayfärg är tid. Jag har alltid lite färg på mina händer någonstans. Jag anser att det är min artist's union card.