Allt jag vet om schabloner (5 / 10 steg)
Steg 5: Skapa schabloner från fotografier
Silhuetter och tecknade Maskotar är cool men vad om bilder? I detta avsnitt ska jag visa dig hur jag göra stenciler från fotografier. Detta är ett bra sätt att göra en minnesvärd gåva från en omhuldade ögonblicksbild.
Bild urval
Med foto baserat stenciler är bild val avgörande. Du vill välja en bild som har gott om kontrast och en bra balans av ljusa och mörka områden. Också överväga att sammansättningen av den slutliga stencil bilden. Låt oss titta på ett exempel. Där uppe ser du en bild på min hund, apa. Jag tog denna snapshot och beskurna ut allt utom sitt ansikte med hjälp av lassoverktyget. Detta skapar en estetiskt tilltalande triangel form. (Det har det stora hemligheten-kast antyds trianglar i din konst och folk kommer att älska den. Shhh.) När man gör ansiktsbehandling porträtt jag försöka hitta en bild som har en definierad linje mellan ansiktet och halsen. I detta fall skapa hundens hakan och käklinjen en naturlig kant för längst ned i bilden. Helt enkelt klippa bilden och lämnar en hals stubbe gör ett porträtt ser ut som ett avhugget huvud. Gör dina bilder ser naturliga och undvika hals stubbar.
Nästa jag konvertera bilden till gråskala och justera ljusstyrka och kontrast. Jag gör detta i tre nyanser-mörk, medium och ljus. Detta tillåter oss att måla stencilen i någon färgområde som jag ska Visa senare. Tänk på stencilen som ett svartvitt foto. Vissa områden kommer att vara svart, några kommer att vara grå och vissa kommer att bli vita. I denna bild de flesta hundens huvud kommer att i ljus skugga, de mörkare områdena kommer att vara medium skugga och mörka skugga används för att definiera detaljer. Du kan designa din stencil med så många nyanser som du vill. Jag har gjort målningar med friskets med svart, vitt och 8 nyanser av grått!
Jag skulle också vilja påpeka att mängden detaljer är proportionell mot storleken på stencilen. Små schabloner måste vara enklare bara för mindre detaljer är mycket svårare att skära och eftersom naturliga under spray kommer att förstöra Detaljer om de är för små. Titta noga på raderna skapad av kanten av Stencilerade bilden. Du kommer att märka att det kan variera från en tämligen skarp linje till en mycket luddigt. Detta beror på paint dimma att få under stencilen genom små luckor. Med mycket fina detaljer gör detta under spray bilden svårt att se. Ibland små vikter (mynt, brickor, fiske sänken, etc.) kan placeras runt kanten av "hål" i stencilen att stänga luckor och skapa en skarpare bild, men jag gillar min schabloner ska typ av raw så jag sällan använder dem.
Dator bitar
Jag öppnade bilden i min programvara, beskuren och storleksändras det. Sedan skär jag ut Monkeys huvud med verktygen lasso och radergummi. Sedan jag konverterade bilden till gråskala och justeras ljusstyrka och kontrast. Nästa vill vi konvertera bilden till tre separata färglager. Det finns flera sätt att åstadkomma detta. Det enklaste sättet är för att använda färgreduktion inställningarna i er image editor. Du kan behöva justera ljusstyrka/kontrast några gånger tills du får tillfredsställande resultat. För lite mer kontroll över den slutliga bilden kan du använda filtret cutout eller något liknande. För bästa resultat och högsta detalj jag skapa varje lager individuellt med ljusstyrka/kontrast justeringar över flera lager och redigera dem tillsammans.
Jag gjorde tre kopior av gråskala bilden att starta. Eftersom majoriteten av bilden är ljusare nyans, gjorde jag det första lagret vita. Som lager 1 i föregående avsnitt, kommer att stencilen innehålla allt positivt utrymme i denna bild. Det andra lagret blir medium skugga. Jag drog en av gråskalebilder till toppen, öppnade reglaget ljusstyrka/kontrast och spelade med inställningarna tills jag hade något såg bra ut. Mellanton bilden är bra för att definiera konturer och dimensionerna på bilden. Här anger nos och ögon lite bättre och ger örat lite djup. Det fanns några öar, men jag bestämde mig att dra i några broar. Jag körde också lagret genom utklipp att jämna det.
Det tredje lagret är svart och innehåller de flesta detaljerna. Jag drog upp en ny version av bildens gråskala och justeras ljusstyrka/kontrast som vanligt men jag stötte på ett problem. Jag fick riktigt bra öga detalj på en inställning, men näsan var inte mycket definierade. När jag justerade att sätta näsan i "focus" öga detaljerna bleknat. Den enda lösningen var att skapa två separata lager och klippa och redigera dem tillsammans.
Om du vill förhandsgranska min stencil, första skapade jag en dubblett bild. Jag konverterade den till en RGB-färgbild. Jag skapade ett nytt lager i rött. Jag förde lager 1 till toppen och färgade det vita. Jag tog nästa lager 2 till toppen. Jag färgade det grå och skär resten av bilden. Nu hade jag vita hund huvud konturerna med den grå ytan på en röd backgound. Nästa jag förde det tredje lagret överst, valde de svarta delarna och skär resten. Detta gav en förhandsgranskning av hur den slutliga stencilen skulle se och tillät mig att göra några justeringar.
Spåra, kapning och målning
Spårning, kapning och målning är ungefär samma som tidigare. Jag använde en projektor för att spåra lager. Jag använde mat ombord remsor som justeringsguider. Den största skillnaden här är i färgvalet. Även om jag använt färgerna svart, grått och vitt som ett exempel, var vad jag egentligen gjorde skapa nyanser. Du kan använda tre nyanser av en färg, som himlen är blå, medium blå och djupa blå istället för att använda svart, grått och vitt. Se ovanstående exempel. Detta gör oss stor kreativ frihet.
Vad är nästa?
Försök att införliva flera element i samma stencilen med olika färgområden. Prova ett porträtt av en vän. Blanda upp det med udda färg kombinationer. Kombinera denna teknik med frisket teknik i nästa avsnitt för att skapa detaljerade bilder. Ha kul och utforska!