Allvarliga hemlagad tillverkning utrustning på en sko sträng Budget (3 / 8 steg)
Steg 3: Virtualisering & svalka Enhancement
Med mina teckningar som en allmän beskrivning, börja jag bygga min första virtuella prototypen av maskinen. Jag gillar det här steget eftersom du får se alla detaljer i din allmänna planen samlas i den virtuella världen.
Jag får ut mina bromsok, och jag börjar mäta alla material och pre gjort delar kommer jag att använda till tusendelen av en tum.
Detta kan vara mycket tråkiga och tidskrävande steg. Men det hindrar otaliga misstag och förutspår många konstruktionsfel. Till exempel med portning maskinen kunde jag bestämma där jag skulle ha utrymme att sätta motorn på maskinen (en borrmaskin). Det får mig att enkelt räkna ut skuldsättningsgraden för drivaöverföringen. Det får mig att se till att jag skulle ha tillräckligt avstånd mellan stansen och tomt för att kunna ta bort tomma korthållaren från maskinen utan att träffa kaminen tomt till punsch varje gång. De allt låter som enkel nog problem att undvika när du bygger. Men när du lägger till alla de många små frågorna tillsammans, det är så lätt att räkna eller göra oinformerade designbeslut eftersom du inte har större bild i åtanke. Du ändrar en sak, och det kan påverka alla andra aspekter av din mekaniska system. Även med den virtuella modellen kommer det finnas gott om möjligheter att hantera oförutsedda frågor.
Det viktiga är att visa detta steg som en prototyping steg. Inte fastna så på en särskild lösning att du inte är villig att se över saken helt om när det är byggt i CAD-programmet, du stöter på några uppenbart konstruktionsfel. Detta är en av de trevliga sakerna om virtuella modeller; de är så lätt att bygga från grunden upp med liten förlust i pengar och material. Hur som helst, min huvudsakliga poäng är inte rädd att börja om om behöver vara.
Coolness enhancement tid...
En annan trevlig aspekt av virtualisering steg är att du också får slutföra vissa rent estetiska detaljer i maskinen. Saker som oviktigt filé radier och avfasning dimensioner. Ofta finns det flera sätt att estetiskt verkställa samma idé. I exemplet med portning maskinen fick jag välja om jag ville ha tom innehavaren vara parallell med marken, eller att ha punsch församlingen vara parallell med marken. Hursomhelst skulle har arbetat på samma som det mekaniska systemet var, men det var som en annan känner och ser att maskinen. Jag har ett år till ett värde av industriell design utbildning från min universitet erfarenhet. För mig blir jag upphetsad över estetiken av en maskin, och medan i en build som detta jag var mest fokuserad på funktion och att göra en fungerande prototyp skulle jag ta så mycket tid som jag kunde för att göra det något jag var stolt över visuellt som funktionellt. Är det perfekta i det är estetiskt tilltalande? Nej, men det var definitivt värt det för mig att spendera tid på.