Arduino Candygrabber (2 / 9 steg)
Steg 2: Candy grabber
Så för att ansluta arduino och leksaken måste vi öppna upp och ta det är tarmar ut. Använd en skruvmejsel och skruva i botten och toppen av leksaken. Titta på botten du ser en massa kablar anslutna till en PCB. Nu kommer multimeter att spela. Använda den för att få reda på vilken tråd som för vad. Du kan hitta en bra handledning om hur man kan använda en multimeter här (http://www.ladyada.net/learn/multimeter/ ).
Jag gjorde ett diagram hur motorn och gränslägesbrytarna är anslutna (bild 12). Saken är den att joysticks(potentiometer) byter polaritet på växlarna motor och gräns när du skjuta den från ena sidan till den andra (i faktum jag inte är helt säker på att joysticks är potentiometrar eftersom jag inte kunde hitta någon data täcker denna typ av potentiometer. Om någon vet vad de är släpp mig en kommentar). Senare kommer att behöva skilja motorn från växlarna genom att klippa kablarna som går från växlarna till motorn (bild 1). För nu kan bara hitta vad som är vad.
Driva upp, sätt ett mynt och tryck in den första joystick etern vägen och håll den. Nu börja sondera trådarna i par för spänning. Börja med de närmast joysticken. Notera att när den når gränslägesbrytaren för en viss axel kommer det Bryt strömmen till motorn. Om du sondera Sök efter X-axeln är det gränslägesbrytare (bild 8 & 9). På PCB bör switch kablar vara nära joysticken (bild 7). Det bör finnas tre kablar för växlarna 2 av axeln. En är + 5V och de andra två GND. När du hittar motsvarande switch trådarna inaktivera leksaken och börja sondera ledningarna för kontinuitet. Börja med två trådar och tryck sedan på gränslägesbrytaren för motsvarande axel från toppen. Om du förlorar kontinuiteten är som en av dina växlar. Märka den som SWITCH_1. Märkning saker gör det mycket lättare senare. Nu fortsätta och hitta växeln motsatt och etiketten som SWITCH_2.
Nu upprepa processen för den andra axeln märkning trådarna SWITCH_3, SWITCH_4.
Den senaste motor som styr upp-ner rörelse högintressant handen har inte en Gränslägesbrytare så du måste bara hitta 2 trådar av motorn.
När du vet vilken switch är häxan, kan du öppna upp motor transport (bild 11) och skär binda av X-axeln som går från den första spaken så att motorn och kabeln som går från motorn till andra gränslägesbrytaren. Anslut trådarna kommer från den första spaken så att andra. Du bör också ansluta två långa trådar går från varje tråd av motor och etiketten dem som AXIS_X. Upprepa processen för Y-axeln och etikett motoriska trådarna AXIS_Y. bild 13 är diagrammet av hur motor och växlar bör vara ansluten när du har klippt dem.
Hitta nästa LED och ljussensor (bild 14). Vi använder dem för att utlösa en händelse i arduino som skickar ett meddelande till klienten som han vann. De är monterade på sidan av ränna där du släppa saker som du tog. Ta ut dem och ersätta dem med IR-LED och photointerupter. Problemet var när jag använde ljussensorn på arduino avbryta sköt slumpmässigt och långsamt, så jag bestämde mig att använda photointerupter och IR-LED istället. Om din photointerupter är från en mus och har 3 nåla fast är det säkert att anta att den mellersta pin 5V PIN-koden och de andra två är GND stift. Dessa photointerupters har faktiskt två photointerupter i dem. Det är därför de behöver två värden för att beräkna position och hastighet av musen. Det kallas kvadratur kodning. Vi kommer att använda endast en. Så löd ena sladden till 5V PIN-koden och den andra till en GND stift.
Ta några jumper kablar, skära och band dem. Nästa skära märkta trådarna och ifrån dem alltför, sedan ansluta en jumper tråd till varje och säkra dem med Krymp slang. Nu Anslut kablarna motor till motor controller och resten av trådarna som visas i diagram (bild 19).