Arduino målövning (3 / 5 steg)
Steg 3: mål
Vi hade några mönster i åtanke och ursprungligen började med några mikrobrytare, men vi var osäker på hur mycket kraft behövdes för att använda dem. Detta slutligen leda oss till en ingen kontakta växeln reed switch alternativet. Om du inte har sett en av dessa innan, består de av två kontakter inom ett glas sigill som på att få en magnet nära dem kommer att genomföra. Den vanligaste användningen för dem är i inkräktaren detection system på dörrar och fönster.
Dessutom var vi angelägna om att lägga till lite krydda till dess reaktion genom att lägga till i en "vän" situation där slå detta mål kommer att medföra en straffavgift eller makulera omgången helt. Kombinera de två villkor som det fanns ett behov för två olika färgade led att glänsa på målet att meddela användaren om situationen.
Den krets som behövs är i två delar. 74HC595 SKIFT registrera kontroller två lysdioder som varje mål har, en röd (fiende) och en grön (vän), för fyra separata mål. Den andra delen av kretsen är växeln reed och dess pin anslutning för varje. På den andra schematiskt har jag försökt att lyfta fram kablarna som kommer att behöva utöka mellan de viktigaste kretsarna och mål.
Varje mål pin kommer att ge en låg läsning, som genom design kommer magneten att nära reed switch när målet är inaktiv. På träffa målet magneten förs bort, öppna växeln leder till en kicken klämmer fast läsning att tolkas av koden. Koden fortsätter sedan med för att stänga av lampan.
Byggprocessen av målet är den längsta bygganden av alla delar, det är upp till hur många mål du vill, koden kan ändras helt enkelt för att lägga till fler eller färre. Den enda begränsningen är antalet ingående stift du har.
För att konstruera ramen, ta en klädhängare och först varva ner översta anslutningen, uncurl kroken och lägga en liten vinkel på slutet. Mäter tre centimeter och vinkel. Kurvan är tolv centimeter lång, böj igen åtgärd nio och böja sig ner. Detta är slutet på den vertikala delen. Att hålla kurvan till höger böj utåt tio då tio sedan ytterligare tio för att bilda en kvadrat. Nu rotera tills kurvan är till vänster och böj i en sju av tio av sju rektangel. Du ska vara tillbaka i början, vrida en gång runt benet och avskurna överskottet. Till slut lägga till några små böjar för fötter på tips, med kurvan på vänster böjen återigen att höja främre baren utanför gruppen så att lamporna monteras från marken.
Nästa upp är svängig mål, detta är en åtta centimeter cirkeln under en tre centimeter bred flik. Vi beslutade att använda aluminiumplåt som är ljus och hållbart så bör ta några straff, jag är säker på att det finns andra material som är bättre anpassade till denna funktion så vi kommer att bli glad att höra några förslag.
Slutligen lödning, måste efter den andra schematiskt tråd målet upp så att trådarna följer ramen. En viktig anmärkning att göra är att om du löda direkt på reedbrytare vara säker på att ha en metall ledare ansluten mellan det område du lödning och glas att förhindra glaset bryta. Justera upp magneten på den bakre sidan av svingen; Du kanske vill kontrollera att uppkopplingen med en multimeter.
Koden. När kallas funktionen slumpmässigt väljer ett mål och sedan beslutar slumpmässigt om det ska vara en fiende eller vän (jag har satt detta till en tionde chans att bli en vän). Använda en switch särskilda målet är valt, sedan antingen vän eller fiende LED lyser lysande på målet. Tiden registreras på slående målet tiden kontrolleras, en Summer låter och ljuset är släckt. Tiden sedan beräknas och återvände till anropsfunktionen. I fallet av att vara en vän ljuset kommer att vara tända under ett antal sekunder, om slog en standardtid återgår, signalering en misslyckas.
Nu om du vill göra några tester, tryout växeln några gånger, genom hooking rörbladet växla upp till en multimeter i kontinuitet läge (PIP-läge). Det bör låta hela tiden tills du träffar måltavlan. Vi kom över en fråga med målet inte återvända till dess exakta startpositionen, vilket innebär att banan inte var igen etablerad. Vi har lagt till fler magneter och drog åt en rörelse för att motverka det.