Arduino målövning (2 / 5 steg)
Steg 2: Summer
Jag ska försöka mitt bästa för att förklara de ljud som vi ville ha:
Game start: bep bep bep bep beeeeeeep, en för varje sekund i fem sekunder som en räkning i.
Fiendens hit: slusk, att hålla det enkelt något som säger "nice, hålla händer"
Vän hit: bep BOOP, det står "Oh oh"
Slutspelet: BOooop, enkel egentligen bara stänger den
Naturligtvis dessa ljud görs allt egentligen att vår design, ingenting hindrar du expandera på detta och sätta i några egna låtar. Vi hade för avsikt att sätta i en liten död mars men ingen av oss är mycket bra med att sätta toner till musik. Så det är till er alla.
En mycket enkel elektronisk krets, bara att ansluta en Summer till en pin och marken. Kretsen fungerar genom att skicka en fyrkantsvåg av en angiven frekvens till summern. Olika frekvenser ger olika grader. Varaktigheten av pulsen kan också anges i koden.
Jag har inte mycket i vägen för information om exakta summern vi använder. Summern tas från OOMLOUT ARDX startpaket. Det är ca 15mm i diameter. Inte den mest kraftfulla men det gör jobbet.
Koden för detta avsnitt använder sig av funktionen tone(). Den funktionen som beskrivs är tonen (pin, frekvens, varaktighet). Summern funktionen anropas varje gång ett ljud behövs. Koden har konstruerats med en switch. Detta tar ett värde skickas till det av anropsfunktionen och sedan körs en åtgärd utifrån värdet. Det fall fyra en för varje ljud.