Arduino mobiltelefon (1 / 9 steg)
Steg 1: planering
Med Google-sökning hittade jag passar perfekt exempel från Matt Richardson (MR). Hans design är mycket trevlig och intressant, dessutom han nämnde några möjliga problemområden.
- Hans design på Instructables
- En annan
Bredvid hans design är två alternativ från Adafruit.com. En använder en Raspberry Pi och det andra en Arduino som baserna. Själva telefonen enheten är samma för båda. Adafruit design är enkla att bygga och ser mycket attraktivt med pekskärmen. Ändå, det finns nästan inget att göra med byggnaden. Det handlar mer om att köpa komponenter och sedan snabb montering. Detta lät för enkelt för mig.
Nog om det och låt oss fokusera på själva enheten. Jag använde herr design som inspirationskälla och fokuserade på Adafruit Arduino modell.
GSM cellular modul
Den viktigaste komponenten, GSM cellular modulen, den som används av Herr är svårt att förvärva och dyrt. Adafruit design använder en alternativ modul (SIM800L) och jag ser vad jag kunde göra med det. Jag fann snart att jag kunde köpa denna modul från eBay med mycket rimligt pris utan att behöva göra nästan någon lödning. Mitt mål var inte att undvika lödning, men för att minska tidskrävande lödning arbetet.
Adafruit använder samma SIM800L chip och senare för min förvåning kunde jag använda sina koden direkt utan några ändringar.
Modulen fungerar i 850/900/1800/1900 MHz system, tillåter FM-radio och mycket mer. Radion var inte viktigt för mig, men kanske i framtiden kunde jag göra använda från som. Viktiga funktioner som ringa, ta emot och skicka SMS är täckta, det räcker faktiskt.
Som en extra bonus modulen köpte hade redan en antenn ingår. På andra sidan av modulen är ett SIM-kortplats, gör igen mitt liv lättare (för att minska de små och tidskrävande lödning arbete).
Högtalare "+" (SpkP) och "-" (SpkN) förbinds direkt med SIM800L. På samma sätt mikrofonen. "Ring" pin går låg när ett samtal är kommande in. "Net" är för antennen, men det är redan ombord, således lämna tomt. "Vbat2" är för batteriet "+" anslutning. "Jord"-mark från Arduino och batteriet "-". "RST_sim800", "RXD" och "TXD" förbinds med Arduino. "DTR"-vet inte användning, alltså jag lämnade öppen.
Cellulära modulen fungerar med 2G-nät. Det är viktigt att SIM-kortet stöder som. Vad jag har hört ger vissa tjänsteleverantörer inte det längre eller inom en mycket snar framtid. SIM800 använder "mini SIM" storlek.
Skärmen
Herr nämner att Nokia LCD-skärmen gick sönder ganska lätt. På samma gång, jag var inte mycket förtjust av skärmen LED han använde, alltså jag gick på samma sätt med Nokia LCD.
Efter lite forskning antar jag att herr hade problem med Nokia skärmen som han var med för hög spänning. Det sägs av Sparkfun att motstånd bör användas om 5V signaler används. Matningsspänningen bör i varje fall 3.3V. Herr van 5V.
En bör använda (kopieras från Sparkfun) 10kΩ motstånd mellan SCLK (CLK), DN (DIN), D/C (DC) och första stift och ett 1kΩ motstånd mellan SCE-föreningen (CS) pin. För bakgrundsbelysningen rekommenderas minst 330Ω. Olika symboler används för samma stift: SCLK = CLK; DN = BULLER; D/C = DC; SCE-FÖRENINGEN = CS.
Skärmen kräver 3.3V, således läggs en DC-DC omvandlare för ändamålet. Alla stiften är anslutna med Arduino, som driver med 5V. För att öka skärmen livstid motstånd läggs till mellan stiften (se scheman: "Hand1_R4 – R8").
Knapparna
Knappar arrangemanget är som om väldigt många gamla skolan knapp telefoner har. Denna design såg mycket rimliga.
Tangentbordet används 16 knappar. För att använda alla knappar behöver en enorm mikrokontroller eller lite mer avancerade tangentbord.
Genom att använda en spänningsavdelare teknik, skulle tangentbordet kunna uppnås med hjälp av endast en analog pin.