Bärbar spelkonsol (GPU Team) (4 / 10 steg)
Steg 4: Rambuffert
Denna komponent är kritisk för att tillåta GPU att göra snabbare operationer på bilddata som lagras i RAM-minnet. VDC kräver bildpixlar ska tillhandahållas på en fast datahastighet, och att ge dem genom att öppna RAM skulle överanvända RAM controller och inte lämna tillräckligt med tid för andra moduler att arbeta på bilddata. Därför måste vi använda en buffert för att lagra pixlar av kommande raden att Visa; dessa data kan uppdateras under den horisontella död zon av bildskärm controller och därefter fri minne bussen.
Förutom detta huvudsakliga funktion av buffring, kan denna modul också användas för att skapa flera display plan och blanda dem med en lämplig Oh-strategi. Som ett faktum, som rambuffert måste gå och hämta en linje på storleken på visningsformat, kan hämtar adressen spela med för att ge acceleration på funktioner som rullning. Följande komponent är resultatet av vår design.
Vår rambuffert kan ge upp till fyra oberoende uppvisning bildrutor, varje display lager är helt anpassningsbar storlek och minne läge. De är självständigt rullningsbar och de kan blandas till videoutgång med binära öppenhet blandning eller med blandning av nyanser.
Kärnfunktioner
Rambuffert innehåller följande åtgärder:
- helt anpassningsbar display flygplan (storlek, minnesplats),
- rullning,
- Visa lager blandning (binära öppenhet eller alfa tranparency).
Demo
Grundläggande drift av den rambuffert visas i videon. Fyra lager skapas från den avbildas bifogas detta steg. Skiktet 0 är 640 x 480, lagren 1 till 3 320 x 240 och har en transparent bakgrund, layer 3 har också en alfakanal på 75%.
Rullning, blandning och alfagenomskinlighet visas i videon.