Bärbar spelkonsol (GPU Team) (7 / 10 steg)
Steg 7: Block Processing Unit
Modulen Block bearbetningen enhet är en bild bearbetning modul utformad för att användas på rektangulära block av bilder. Det gagnar från burst minne tillgång till RAM som tillhandahålls av RAM Controller, vilket är bra för att arbeta på vågräta linjer på grund av dess höga hastighet. Därför är också användbar rektangulära zoner: minne bussen låter enkelt val av en zon med HLEN, VLEN och PICLEN, det är därför att ge särskilda snabbare operationer på dem är ett fördelaktigt funktion. Därav namnet "blockera" processing unit.
Kärnfunktioner
Rambuffert innehåller följande åtgärder:
Kärnfunktioner
Rambuffert innehåller följande åtgärder:
BitBlit: den vanligaste operationen 2D-grafik, det bestå av kopiera en bild eller ett
rektangulära området från en bild och klistra in den till sin rätt destination i minnet. Det sammanhanget av ett spel, det kan användas för att bygga en karta med plattor eller att placera objekt på en miljö, för att få olika sprites.Flytta: det liknar BitBlit, men den ursprungliga bilden tas bort och ersättas av en helt transparent svart färg. Detta kan användas, blandat med BitBlit, att producera en animationer en rörliga karaktär i ett spel.
Fylla: en rektangulär zon i minnet är fyllt med en enhetlig färg. Detta kan användas till att bygga ett GUI exempelvis genom inställningen olika rektangulära zoner skriva data eller Visa ikoner över.
Klart: detta är i princip samma sak som fyllning men med en mörk transparent färg. Kommer att behövas en hel del när du hanterar flera display lager.
Demo
I videon kan du grundläggande exempel på operationer som fyllning, bit-blit, flytta eller alpha öppenhet modifiering.