Blinkerdoo! med SparkCore (3 / 4 steg)
Steg 3: konstruktion
Byggandet av detta projekt är relativt enkel. På LCD-skärmen ordningen på pinout är följande (med pin sidan uppåt, nummer gå från vänster till höger)
1 - GND: Anslut till en utomstående stift av potentiometer
2 - 3.3V*: (det är viktigt att ansluta till 3,3 V * i stället för de vanliga 3,3 V för tolerans skull) andra utanför pin av potentiometer.
3 - V0: mellersta pin av potentiometer, detta styr kontrast i skärmen
4 - RS: D0 på SparkCore
5 - R/W: GND
6 - aktivera: D5 på SparkCore
7 till 10 - inte ansluten
11 - DB4: D6 på SparkCore
12 - DB5: D7 på SparkCore
13 - DB6: A0 på SparkCore
14 - DB7: A1 på SparkCore
15 - LED +: 220 ohm motstånd, denna makt bakgrundsbelysning av LCD
16 - LED -: GND
220 ohm motståndet är ansluten till Vcc och enligt stiften på potentiometern är anslutna till både marken och Vcc.
Använda kvinna till manliga hoppare att direkt ansluta LCD-skärmen till Spark kärnan genom att sätta dem på baksidan av SparkButton. Det är viktigt att notera vid denna punkt, att SparkButton som alla andra shield, använder flera stift för att kontrollera dess funktioner. D1 genom D4 är anslutna till fyrana ombord knappar och A2 genom A5 är anslutna till ombord accelerometer. Det är därför vi behöver använda A0 och A1 som digital pins för LCD eftersom det bara inte finns något mer utrymme på korrekt digital sida. Detta orsakar inte några problem men eftersom "Analog Pins" på SparkCore är faktiskt Digital PWM stift (liksom D0 och D1 stiften.) När allt är korrekt ansluten, flash koden till kärnan med hjälp av blixtikonen i Spark Core IDE. Som en extra bonus, om du har tillgång till en laserskärare och några akryl, bifogade är filer några .ai för en främre och bakre panel. Det är lättast att placera panelerna på core/knapp och LCD-skärmen och sedan tråd detta.