Branching Fractal Shapes
En python maya script som låter dig spela med förgrenade former. En bas-objekt har kopierats många gånger, och kopiorna har ett visst samband till sina "föräldrar" så att när en av de första generationen-kopiorna är översatt, roteras eller skalas, alla barnen ändras. Bilden ovan visar detta tydligt.
Motivation: CNC-maskiner som 3D-skrivare och laserklingor är snyggt eftersom de kan skapa komplexa geometri, olika längd skalor, som kan vara jobbigt för en människa att göra för hand. En typ av form som drar nytta av dessa egenskaper är fraktaler. Fraktal geometrier är former som self-liknande, eller ser lika ut på en rad olika längd skalor. Intressant, kan fraktal geometri vara en utmärkt första ordningens modell för många strukturer i naturen, till exempel en grov yta, en luddig träd kapell eller den hierarkiska organisationen av djurens lungor (detta är bara från casual observation). Några av dessa strukturer, som i lungan till exempel kan struktureras på ett sådant sätt som minskar motståndet för att flöda, samtidigt som det tillgång till ett stort antal "saker" (kolla Constructional lag för mer information). Detta är en abstrakt bild av en lunga, verkar det som liknar engineering problem som värmeöverföring, distribution av information, eller värme ventilation och luftkonditionering (HVAC) system. Om verktyg som 3d-skrivare gör det lättare att producera fraktal-liknande geometri, kan kanske våra maskiner ta på några av egenskaperna hos naturliga strukturer. Men också mestadels, fraktaler!!!
Banan: Skriptet kan en lek med geometriska förgrenade former. Medan dessa former är begränsade att vara typ av "vanliga" och geometriska (alla vinklar är den samma, etc.en) kan de vara bra första ordningens lösningar på flöde/tillgång problem. Mer komplexa lösningar som denna kan fungera ännu bättre!
Tillverkning: Ember skrivare och epilog laser fräsar på pier9 !