Branching Fractal Shapes (2 / 5 steg)
Steg 2: Leka med placering
I Outliner (Windows -> Outliner) väljer du antingen pCube1 eller pCube2, två barn till den överordnade noden. Prova att flytta dem, skala dem (0,5 är en bra skalfaktor till att börja med) och rotera dem.
De två barnen av rot, pCube1 och pCube2, styra alla efterföljande grenar. Många former är möjliga. Man kan också göra vissa ganska snyggt animationer.
Om du vill redigera transformeringen (placering, rotation och skala) numeriskt, dvs rotera en kub av 45 grader om x-axeln, Visa attributet Editor (Windows -> Attributredigeraren) medan kuben omvandlas är markerad. Du kan sedan ange nummer för saker som översättning längs y-axeln, rotation om z, etc.
Maya grunderna:
CTRL + mellanslag = > Växla Helskärmsläge (döljer extra knappar och verktygsfält)
zoom = > rullningshjul
panorera = > mellersta musknappen (mac) eller alt + kommando + MMB (pc)
Orbit = > kommando + låt-mus-buttona
a = > Visa alla
f = > Visa markerat
h = > Växla synligheten för markerat objekt
q = > select-läge
w = > översätta verktyg
e = > roteringsverktyget
r = > skalförändringsverktyget