Branching Fractal Shapes (1 / 5 steg)
Steg 1: Ställa: göra en mängd kuber i Maya
Metod 1: Hämta mallfil
Hämta Maya filen baseCube_level6.mb bifogas detta steg. Thats det!
Metod 2: Spela med skript
Detta är ett mer engagerat sätt att göra förgrenade former, men gör att man kan ändra antalet nivåer, filialer på en nod, bas form, etc.
1. få Maya Python skript: hämta skriptet nBranching.py (det är bättre att få skriptet från github som jag kommer sannolikt att göra förändringar över tid). Märker hur awesomely enkla är det att ställa in denna typ av fraktal array med Maya Python (gå till teknisk dokumentation på länk)!
2. load Script: öppnar du maya Skriptredigeraren (Fönster -> General Editors -> Script Editor). Gör en ny flik och ange ursprungstypen att "Python." Klicka på Arkiv -> Ladda skript och välj den nedladdade nBranching.py
3. köra skript: tryck Ctrl-Enter eller klicka på den lilla blσ pilen eller på toppen av Script Editor att köra skriptet. Det här skriptet skapar en funktion som kallas makeArray(). Om du vill köra det kommandorad makeArray() i Python i det nedre vänstra hörnet av Maya. Ha tålamod, omkring 2 ^ 7 = 128 kuber bara fick skapas. Kolla in i Outliner (Fönster -> Outliner). Ändra antalet nivåer typ makeArray(nLevels = n) där "n" är det antal nivåer du vill trädet att gå till. Var försiktig inputing stora siffror (större än 10) som Maya måste ta itu med en massa kuber, och kommer sannolikt få långsam. Detta är särskilt problematiskt för sista stegen där alla kuber kombineras till ett stort nät.