BrutalBall: En framtid sport anpassningsbara kortspel (4 / 10 steg)
Steg 4: Spelmekanik
Beräkna kostnaden för spelare som jag tror kommer att fungera så här:
Attack + försvar + hastighet hälsa / 4
så på den demo kortet, kostnaden = 2
(2 + 2 + 2 + 3) / 4 = 2,25 (avrundat ner = 2)
Grundläggande attacker och försvar mekanik:
Hastigheten är en stor faktor i om någon form av sport manöver är framgångsrik, så vi bör återspegla i hur spelet spelas.
(2hrs funderar senare och försöker göra en 3 rörliga systemet enkelt att träna)
Dock verkar har hastighet som en separat variabel vara mycket komplicerat (jag inte kan få det att fungera med ett enkelt system)
så jag kommer att ändra variablerna till två - Attack och försvar - jag skall arbeta hastigheten i dessa två variabler... i slutet det inte borde göra stor skillnad, men göra många saker lättare.
Så, detta nu gör kostnaden för spelaren som summan av anfall, försvar och hälsa (jag har ändrat den till summan av alla statistik eftersom det ger större flexibilitet i spelet)
Se det nya kortet bifogas...
Jag har ökat storleken på bilden och text utrymmet med nedläggningen av kolumnen S.
Attackera bör arbeta ut så enkelt som att jämföra attack och försvar värden från varje spelare - med lämpliga modifierarna från andra kort.
Kan gå vidare till ytterligare ett steg och prova några mer mekanik...