BrutalBall: En framtid sport anpassningsbara kortspel (5 / 10 steg)
Steg 5: Spelmekanik 2
Låt oss kalla killen med den skumma tash och soulpatch "Bob" och den andra killen "Eric".
Kan göra vissa mekanik!
Bob har bollen
Bob vill springa ner Eric att göra mål
Bob jämför sin attack med Erics försvar (3 till 4)
Utan några extra kort, Bobs spela stoppas av Eric, men Bob tar en skada till följd av ett aggressivt ta itu med!
Flytta counter Bob's health bar ner en.
Om hälsa är mindre än eller lika med noll då spelaren är omedveten och måste ersättas från bänken.
Kan prova det tvärtom:
Eric har bollen
Eric vill springa ner Bob poäng
Eric jämför sin attack med Bobs försvar (3 till 3)
Utan alla extra kort stoppas Eric spela av Bob. Eric tar inte skada.
Så långt är allt bra! Det kan vara en enkel jämför mekaniker, men det är verkar i detta test fall vara ganska robust (och med en snabb tankeexperiment fungerar ganska bra, utom om det finns enorma skillnader i värden)
Om du vill begränsa är höga värden det två lösningar:
1) cap övre numret (kan ändra tillbaka till 5)
2) när du gör ett team, kan vi införa en ganska drakoniska gräns i laget, men detta inte hindrar att ha en enda uber kraftfull karaktär
kanske kan en genomföra både vara en bra idé! (se sista 2 kort)