Bygga en elektronisk score keeper/förvaringsbox (9 / 15 steg)
Steg 9: Bifoga knappar och skärmar till lock
Bifoga visar
Fästa displayerna är ganska enkelt. Skär ett fyrkantigt hål storleken på displayerna för var och en. På denna box kunde jag använda en hobbykniv för att klippa längs penna linjer spårade jag runt visar, att se till att nedskärningarna var något innanför linjerna.
Dotter styrelser har hål borras för fästskruvar om det behövs, men jag upptäckte friktion var tillräckligt för att hålla skärmarna på plats. Naturligtvis olika boxar har olika monteringsalternativ.
Knappen
Du kommer att behöva göra samma sak för knapparna, styckning/borra hål i din box och montera dem i rutan. Till skillnad från displayerna ska knapparna ständigt ha nedåtriktade kraft tillämpas på dem som de är mosade, så bara håller dem i av friktion inte kommer att räcka. Om du använder arcade knappar de yttre ringarna kommer förmodligen ge tillräckligt stöd men om din box är alls sladdrigt och dina små knappar, kan du behöva överväga några slags stöd för att gå inne i lådan att montera dem på.
Anledningen till denna diskussion knappen montering är vaga beror min lösning var unik. För 10 år jag har släpa runt en gammal mini dator (ca 5 fot lång) att jag räddade från en container. Med varje steg blir det mindre som jag kasta bitar av det bort, men jag hängde på Kontrollpanelen eftersom jag var säker på att jag kunde använda det för något. Med detta projekt kom äntligen den dagen. Denna Kontrollpanelen hade tre knappar, en med en pil som pekar uppåt, en med en pil som pekar nedåt och en knapp med ett likhetstecken i mitten.
Jag hade ursprungligen planerat att de-löd knapparna men som jag planerade problemet med att försäkra dessa små knappar inte bara peta genom rutan, insåg jag att knapparna var redan fint monterade på en solid styrelse.
Så jag lämnade dem i styrelsen, skär den ner till en mer hanterbar storlek och lödda kablar rätt på styrelsen. För att montera dem jag bara klippa hål i locket på lådan storleken på knapparna, limmade i styrelsen på locket, och gjordes.
För varje knapp måste du köra ett par sladdar till kuddar märkt "SW1", "SW2", etc. I standard firmware, SW1 (switch 1) ökar värdet för poängen, SW2 kommer att avancera till nästa spelare, SW3 kommer att minska poängen och SW4 kommer sätta enheten i "configuration mode" där du kan ställa in spelet.
Observera att min design bara har tre knappar. Det beror på att jag var så förtjust i denna Kontrollpanelen att jag beslöt att avstå från den fjärde knappen. Det är fina med att använda en mikrokontroller, kan du ändra hur din krets fungerar med programvara. Den fjärde knappen fungerar fortfarande och du kan installera en (kanske gömd någonstans) men driver alla tre av de andra knapparna samtidigt gör samma sak i programvara som driver den fjärde knappen.
Projektet är nästan klar, finns det bara en liten rensning kvar i de kommande stegen.